سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
کشته شدن سربازان ترکیه در ادلب

کشته شدن سربازان ترکیه در ادلب

در پی جان باختن ۳۳ سرباز ترکیه در حملات هوایی شب گذشته سوریه در ادلب، رئيس‌جمهور ترکیه از ناتو کمک خواست و تهدید کرد، مرزهای اروپا را به روی پناهجویان باز می‌کند. ترکیه به‌تلافی،‌ مواضع نیروهای سوری را بمباران کرد.

کیهان نوین: بنا بر تازه‌ترین اطلاعات رسمی، دست کم ۳۳ سرباز ترکیه در حمله‌ای در استان ادلب سوریه کشته شده‌اند. به گفته رحمی دوغان، فرماندار استان مرزی هاتای در جنوب ترکیه ۳۶ نفر نیز زخمی‌ شده‌اند که در حال حاضر در بیمارستان بستری هستند. او نیروهای مسلح سوریه را مسئول این حمله دانسته است. 

دید‌ه‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید، جنگنده‌‌های سوریه کاروانی نظامی را در جنوب شهر سراقب بمباران کرده‌اند. 

بلافاصله بعد از این حمله جلسه‌ای اضطراری در آنکارا با حضور رجب طیب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکیه تشکیل شد. در پایان این نشست در بیانیه‌ای واحدهای سوری به حملات تلافی‌جویانه شدید تهدید شدند.

سخنگوی اردوغان اعلام کرد، شب گذشته نیروهای مسلح ترکیه به‌تلافی مواضع واحدهای سوریه را از زمین و هوا مورد حمله قرار دادند. 

مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در تماسی تلفنی با ینس استولتن‌برگ، دبیرکل ناتو خواستار حمایت این ائتلاف دفاعی نظامی از کشورش شد. او گفت: «ما همه جامعه بین‌المللی را فرامی‌خوانیم تا به وظایف خود عمل کنند.»

استولتن‌برگ نیز خواستار تنش‌زدایی شد و گفت، اوضاع “خطرناک” منطقه و “وضعیت دهشتناک انسانی” ساکنان آن را نباید بدتر از این کرد.

عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه تهدید به باز کردن مرزهای غرب اروپا به روی میلیون‌ها پناهجو کرد. او گفت: «سیاست پناهجویی ما همان است که بود اما وضعیت، الان به‌گونه‌ای است که ما دیگر قادر به نگه داشتن پناهجویان نیستیم.» 

در شبکه‌های اجتماعی اخبار و تصاویری از باز شدن مرزها منتشر شده است. ترکیه در طول سال‌های گذشته سه میلیون و ۷۰۰ هزار پناهجوی سوری را پذیرا شده است. 


کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'