سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
اهدای جایزه نوبل صلح ۲۰۱۶ به رئيس جمهور کلمبیا

اهدای جایزه نوبل صلح ۲۰۱۶ به رئيس جمهور کلمبیا

جایزه نوبل صلح سال ۲۰۱۶ به خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهور کلمبیا، اعطا می شود. کمیته جایزه نوبل در نروژ این خبر را روز جمعه در اسلو اعلام کرد.

juan-manuel-santos-1کیهان نوین: کمیته نوبل در نروژ روز جمعه  ۱۶ مهراعلام کرد که سانتوس جایزه نوبل صلح را به پاس تلاش‌هایش برای پایان دادن به جنگ در کشورش دریافت خواهد کرد.

دولت کلمبیا و چریک‌های سازمان فارک حدود چهار سال با هم در حال مذاکره بودند تا سرانجام پیمان‌ صلحی را در تاریخ ۲۶ سپتامبر امسال (۲۰۱۶) امضا کردند.
رئیس جمهور کلمبیا در واکنش به اهدای جایزه نوبل صلح گفت: «کلمبیا فاصله بسیار کمی با برقراری صلح دارد.» سانتوس افزود از اهدای این جایزه بسیار خشنود است و آن را در مقام نماینده مردم کلمبیا و به نام آنان دریافت خواهد

کرد. به گفته سانتوس مردم کلمبیا در جریان جنگ‌های داخلی به شدت رنج و آسیب دیده‌اند.

رودریگو لوندونیو معروف به “تیموشنکو”، فرمانده گروه چریکی فارک نیز گفت: «تنها چیزی که ما در پی آن هستیم برقراری صلح و عدالت اجتماعی در کلمبیاست.»

در سال جاری در مجموع ۳۷۶ شخصیت و نهاد ملی و بین‌المللی در فهرست نامزدان دریافت این جایزه قرار گرفته‌ بودند که در تاریخ این جایزه بی‌سابقه بود.

روسای هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در پرونده هسته‌ای، محمدجواد ظریف و جان کری نیز از دارندگان شانس‌ دریافت نوبل صلح بودند. نام گروه امدادی “کلاه‌سفیدها” و ادوارد اسنودن، افشاگر معروف جاسوسی‌های گسترده

آژانس امنیت ملی آمریکا در سطح جهان، هم از دیگر نام‌های مطرح در فهرست امسال جایزه صلح نوبل بودند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'