سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
امضای قرارداد بین اتحادیه اروپا و دولت افغانستان برسر اخراج گسترده پناهجویان افغان

امضای قرارداد بین اتحادیه اروپا و دولت افغانستان برسر اخراج گسترده پناهجویان افغان

روزنامه گاردی دوشنبه شب خبر امضای توافق بازپس فرستادن متقاضیان پناهندگی اخراجی تبعه افغانستان به این کشور مابین اتحادیه اروپا و دولت افغانستان را فاش کرد.

afghanistanکیهان نوین: به نوشته روزنامه گاردین اتحادیه اروپا با تهدید به اینکه تمامی کمکهای میلیاردی بلاعوض خود به افغانستان را لغو خواهد کرد دولت این کشور را مجبور به امضای قرارداد پذیرش اتباع خود از اتحادیه اروپا نمود. کمکهای مالی کلانی که در صورت قطع شدن پیامدهای انسانی فاجعه باری برای کشور جنگ زده افغانستان بدنبال خواهد داشت.

به نوشته گاردین دولت افغانستان بر اساس قراردادی که روز دوشنبه مابین دولت این کشور و اتحادیه اروپا منعقد گردیده متعهد شده است که همه اتباع خود و از جمله کودکان پناهجویی را که به درخواست پناهندگی خود پاسخ منفی گرفته اند اما داوطلبانه حاضر به بازگشت به کشورشان نشده اند را مورد پذیرش قرار دهد.

در هفته جاری  کنفرانس اهداء کنندگان کمک های مالی به افغانستان با حضور اشرف غنی رئیس جمهور این کشور در بروکسل برپا خواهد شد که در آن کمک کنندگان بین المللی در رابطه با کمک به افغانستان برای چهار سال آینده مذاکره خواهند نمود.

در خبر گاردین آمده است که جهت بازپس فرستادن ده ها هزار تبعه افغان از اتحادیه اروپا به کشورشان «ترمینال ویژه ای در فرودگاه بین المللی کابل احداث خواهد شد». در قرارداد منعقد شده میان اتحادیه اروپا و دولت افغانستان حتی تعداد اخراجیان در هر هواپیمای دربستی که بسوی کابل حرکت میکند نیز مشخص شده است: حداکثر ۵۰ دپورتی که داوطلبانه حاضر به برگشت نیستند در هر هواپیما. هیچ محدودیتی نیز برای تعداد هواپیماهای حامل افراد اخراج شده در نظر گرفته نشده است.

گاردین می نویسد که سال گذشته ۱۹۶۱۷۰ تبعه افغانستان از اتحادیه اروپا تقاضای پناهندگی نموده اند که آنها را مبدل به دومین گروه بزرگ متقاضیان پناهندگی در اتحادیه اروپا کرده است . اکثر این متقاضیان تقاضای خود را به آلمان و سوئد تسلیم کرده اند.

تعداد قابل توجهی از اتباع افغانستان نیز در پشت سیم های خاردار کشورهای جنوبی و شرقی اروپا در شرایط ناگواری به امید رساندن خود به کشورهای شمال اروپا هستند. آرزویی که هر چه دست نیافتنی تر بنظر می رسد.

گاردین به نقل از منابع خود اشاره کرده است که مقامات افغانستان با اکراه زیاد و اجبار مجبور به امضای این قرارداد شده اند و حتی حسین عالمی بلخی «وزیر مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان» امضای آن را به یکی از معاونین خود محول کرده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'