سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

خواسته وزیر کشور از کشورهای اروپایی در کمک به جمهوری اسلامی برای بازگرداندن پناهندگان افغان

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی از اتحادیه اروپا خواست که برای بازگشت و اسکان پناهندگان افغان به کشور خود به ایران کمک کند.

indexکیهان نوین: رحمانی فضلی شنبه ۲۸ فروردین پس از دیدار با کریستوس استیلیاندیس، کمیسیونر کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت که بر سر موضوع پناهندگان و حوادث غیرمترقبه گفت‌وگو کردند.

ایران خواستار دریافت کمک از اتحادیه اروپا برای «نحوه اسکان مجدد» این پناهندگان در افغانستان است.

رحمانی فضلی اضافه کرد: «این موارد را در تفاهم‌نامه نهایی لحاظ خواهیم کرد».

پیشتر ایران در اردیبهشت ۱۳۸۶ بیش از ۲۰ هزار پناهنده افغانستانی را اخراج و به افغانستان بازگردانده بود. این اقدام مخالفت گسترده مردم افغانستان و مقامات این کشور را در پی داشت و دولت وقت ایران دستور توقف بازگرداندن پناهندگان افغان را به طور موقت صادر کرد.

نزدیک به سه میلیون پناهنده افغان در ایران از کمک‌های اسکان، بهداشت و تحصیل رایگان بهره‌مند نیستند. کمتر از یک میلیون تن از مهاجران افغانستانی در ایران دارای مدرک قانونی هستند و چنانچه آنهایی که «اقامت غیرقانونی» دارند دستگیر شوند پنج سال را در زندان به سر خواهند برد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'