سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

احتمال شکایت آمریکا از هکرهای ایرانی بدلیل رخنه به یک سد و چند بانک در این کشور

خبرگزاری رویترز به‌نقل از منابع آگاه گزارش داده است که دولت آمریکا می‌خواهد علیه هکرهای ایرانی به دلیل حملات سایبری به چند بانک آمریکایی و سد «بومن اَونیو» در نیویورک اعلام جرم کند.

imagesکیهان نوین: پیش از این نیز در پایان اسفند ماه، رسانه‌های آمریکایی، از جمله شبکه خبری سی‌.ان‌.ان گزارش داده بودند که کیفرخواستی در این زمینه به زودی مطرح خواهد شد.

خبرگزاری رویترز اکنون می‌گوید وزارت دادگستری آن کشور کیفرخواستی را علیه نزدیک به پنج ایرانی آماده کرده‌است.

به گزارش رویترز این یکی از «قاطعانه‌ترین» کیفرخواست‌ها از این دست است، که واشینگتن متوجه عامل یا عوامل یک کشور خارجی می‌کند.

پیش از این در بهار ۱۳۹۲ ایالات متحده اتهاماتی را در زمینه حملات سایبری، علیه گروهی از نیروهای مسلح چین مطرح کرده بود.

باراک اوباما نیز، شخصا، حملات سایبری کره شمالی به شرکت فیلم‌سازی «سونی» را، که در رابطه با یک فیلم کمدی از کیم جونگ‌اون صورت گرفته بود، محکوم کرده است.

رویترز می‌گوید انتظار می‌رود این کیفرخواست مستقیما حملات سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ را متوجه بخش یا بخش‌هایی از حکومت ایران بکند.

هکرهای ایرانی متهم هستند که به سیستم کنترل سد «بومن اَونیو» در نزدیکی نیویورک، رخنه کرده‌اند. گفته شده بود این اقدام، حمله پیچیده‌ای نبوده است. اما رویترز می‌گوید در کیفرخواستی که احتمالا صبح پنج‌شنبه به وقت آمریکا منتشر می‌شود، این حمله بخشی از کارزاری گسترده‌تر عنوان خواهد شد؛ اقداماتی که تا پیش از این چندان روشن نبود.

قرار است اتهام‌هایی نیز در مورد حملات سایبری به بانک‌ها مطرح شود. اما منبع اطلاعاتی طرف گفت‌وگو با رویترز می‌گوید نام این بانک‌ها، به خاطر نگرانی‌ها از تیره شدن روابط مالی آنها، در کیفرخواست نمی‌آید.

پیشتر، وقتی گزارش‌ شبکه سی‌ان‌ان منتشر شد، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته بود «بدیهی‌ست که ما فعالیت‌های مخرب در فضای مجازی را جدی می‌گیریم و از تمام ابزار‌ها و امکاناتی که در اختیار داریم، برای جلوگیری و مقابله با آنها استفاده خواهیم کرد.»

رویترز می‌گوید کیفرخواستی که در راه است، گام تازه دولت اوباما در مسیر مقابله با حملات سایبری خارجی علیه ایالات متحده است.

در عین حال طی سال‌های گذشته نگرانی‌ها از حملات سایبری به زیرساخت‌ها، نیروگاه‌ها، بانک‌ها و موسسات مالی آمریکا افزایش یافته و مقام‌های امنیتی آن کشور نیز در این مورد هشدارهایی داده‌اند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'