سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
ورود وزیر خارجه آمریکا به عربستان به منظور میانجیگری در روابط تهران و ریاض

ورود وزیر خارجه آمریکا به عربستان به منظور میانجیگری در روابط تهران و ریاض

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا صبح امروز شنبه سوم بهمن برای میانجی‌گری بین ایران و عربستان وارد ریاض، پایتخت عربستان سعودی شد.

imagesکیهان نوین: به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کری در این سفر قصد دارد که مورد تنش‌های بین ایران و عربستان و پروسه صلح سوریه با مقامات عربستان سعودی دیدار کند.

وزیرخارجه آمریکا پیش از ترک سوییس به مقصد ریاض گفت که تنش بین عربستان و ایران هم‌چنان نگران کننده است.

او در ادامه گفت که علی رغم اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران از «فعالیت‌های ایران در منطقه که باعث بی‌ثباتی منطقه می‌شود»، «عمیقاً نگران» است.

کری گفت که قصد دارد در این دیدار با «دوستان عرب» ایالات متحده در خاورمیانه تجدید پیمان کند.

وزیر خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که با گفت‌و‌گو با مقامات سعودی درباره رویکرد ایالات متحده نسبت به ایران و مسأله سوریه در بهبود بخشیدن به روابط ایران و عربستان نقشی کلیدی بازی کند.

او نبرد علیه داعش و جبهه النصره را به عنوان دشمنان مشترک این کشورها در پایان یافتن تنش بین آن‌ها مؤثر دانست.

با بالا گرفتن تنش بین تهران و ریاض به دلیل حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران در اعتراض به اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعی عربستان، این کشور روابط خود را با ایران قطع کرد. چند کشور عربی دیگر نیز از عربستان سعودی حمایت کردند.

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل برای برقراری صلح در سوریه پنج‌شنبه یکم بهمن گفت ممکن است مذاکرات صلح سوریه در تاریخ مقرر آن، دوشنبه ۲۵ ژانویه / پنجم بهمن‌ برگزار نشود.

دلیل این تعویق احتمالی اختلافات ایران و عربستان و شروط اپوزسیون سوریه برای توقف حملات روسیه بیان شده است.

یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا به آسوشیتدپرس گفت که ایالات متحده از عربستان سعودی به عنوان شریک قدیمی خود در این مخاصمه حمایت می‌کند با این حال «هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که تنش بین عربستان و ایران تلاش‌های صلح سوریه را به خطر اندازد».

کری پس از دیدار با مقامات سعودی به کامبوج و چین سفر خواهد کرد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'