سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
واکنش تند استانهای کرد نشین به روند رد صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان

واکنش تند استانهای کرد نشین به روند رد صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان

داوطلبان استان‌های کردستان ایران برای حضور در نامزد انتخابات از مجموع یکهزار و چهارده تن، ششصدو هشتاد و چهار تن توسط هیأت‌های نظارت بر انتخابات در کردستان رد صلاحیت شدند.

 

2353کیهان نوین: فضای شهرهای کُردستان ایران به ویژه در مراکز استان‌های چهارگانه‌ و شهرهای بزرگ، ملتهب و امنیتی می‌باشد.

شرایط به‌وجود آمده پس از رد صلاحیت‌های گسترده‌ی نامزدهای انتخابات اسفندماه حکمفرما گشته و برخی منابع خبری از فضای پلیسی در شهرهای ارومیه، کرمانشاه و سنندج خبر می‌دهند.

یک شهروند کُرد در ارومیه در گفتگویی اظهار داشت: از آغاز فرآیند انتخابات، تدابیر امنیتی در سطح شهر مشهود بود، اما از زمانی که ده‌ها نامزد رد صلاحیت شدند، سایه‌ سنگین امنیتی‌ها ملموس‌تر است.

وی اضافه کرد که استقرار نیروهای لباس شخصی در اماکن عمومی و ورودی شهرها تشدید یافته به نحوی که تجمعات بالای ٥ تن با برخورد این مأموران مواجه می‌شود.

از سنندج نیز گزارش می‌رسد که نهادهای نظامی ـ امنیتی میزان هشیاری نیروهای تحت امرشان را ارتقا داده و هدف از آن، “مقابله با هرگونه ناآرامی و بحران” می‌باشد.

فضای شهر سنندج پس از اقدام هیأت‌های نظارت وابسته به شورای نگهبان، میلیتاریزه شده و در همین زمینه استاندار کُردستان اوایل هفته‌ جاری بار دیگر موضوع “نگاه امنیتی” به کُردستان را مطرح کرد.

کرمانشاه دیگر شهر کردستان ایران از موج ردصلاحیت‌ها در امان نبوده و بنابه گزارشات انتشار یافته از ٢٨٦ داوطلب نمایندگی مجلس، ٢٢٢ تن احراز صلاحیت نشده یا رد صلاحیت شده‌اند.

شبکه‌های اجتماعی کرمانشاه به محل تبادل نظر شهروندان مبدل گشته و به ویژه جوانان از رد صلاحیت افراد وابسته به طیف اصلاح‌طلبان به شدت ناراضی و خواستار تجدیدنظر در اعلام رسمی هیأت‌های نظارت در استان هستند.

برخی از ساکنین شهر کرمانشاه از روند رد صلاحیت‌ها به شدت نگران بوده و علناً از انتخابات “فرمایشی” و “بایکوت” سخن می‌گویند.

یکی از این شهروندان گفت: “مردم از اصلاح سیستم سیاسی کشور کاملا مأیوس شده و امید خود را به نامزدهای بسته بودند که حداقل در امور خدماتی، کمکی به وضعیت اسفناک شهر بکند که قراین و شواهد حاکی از برآورد نشدن این خواست است”.

همچنین حزب دمکرات کردستان ایران که هفته گذشته طی بیانیه‌ای انتخابات را تحریم کرده، در وب‌سایت مرکزی خود اعلام کرد: “نیروهای امنیتی جهت جلوگیری از اعتراضات مردمی در سطح شهرهای کُردستان مستقر شده و رفت و آمد شهروندان را کنترل می‌کنند.”

در اواخر آذرماه، سازمان بسیج وابسته به سپاه پاسداران از شورای نگهبان خواست که افراد نالایق را تأیید صلاحیت نکند.

نخستین بار واژه “نفوذ سیاسی ـ فرهنگی” در ادبیات حاکمیت به ویژه در آستانه‌ انتخابات زمستان امسال از سوی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی عنوان و اعلام شد.

هفتم اسفندماه امسال دهمین دوره‌ی انتخابات مجلس اسلامی همزمان با پنجمین دوره مجلس خبرگان برگزار می‌شود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'