سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
منع ازدواج فامیلی در تاجیکستان

منع ازدواج فامیلی در تاجیکستان

دولت تاجیکستان روز چهارشنبه ۲۳ دی اعلام کرد که از این روز ازدواج فامیلی نزدیک در این کشور که به عنوان یکی از علل اصلی نقص‌های مادرزادی در کودکان دانسته می‌شود ممنوع است.

3def56228c70ef24e845bf51164a50afa39be989کیهان نوین: به گزارش بخش تاجیکی رادیو آزادی، در تاجیکستان از این پس فرزندان عموها، عمه‌ها، دایی‌ها، و خاله‌ها اجازه ازدواج با یکدیگر را ندارد.

مقام‌های تاجیک مشخص نکرده‌اند که جریمه انجام این‌گونه ازدواج‌ها چه خواهد بود اما در قانون جدیدی که به تصویب رسیده آمده‌است که معاینه پیش از ازدواج اجباری است و در صورت نتیجه منفی این معاینات، حق ازدواج به این افراد داده نمی‌شود.

نصرت‌الله سلیم‌زاده، وزیر تندرستی و حفظ اجتماعی اهالی تاجیکستان، در سخنرانی خود در پارلمان گفت که تا اول ژانویه سال جاری بیش از ۲۵ هزار مورد نقص مادرزادی در تاجیکستان ثبت شده که ۳۰ تا ۳۵ درصد از آنها نتیجه ازدواج خویشان نزدیک بوده‌است.

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، اخیراً در یک سخنرانی در پارلمان این کشور گفت که «حدود ۱۳ هزار کودک مبتلا به بیماری‌ها و نواقص مادرزادی در تاجیکستان وجود دارند که وابسته به حمایت دولتی هستند.»

به گفته او بسیاری از این نقص عضوها و بیماری‌ها نتیجه ازدواج خویشاوندان بوده است.

تصمیم جدید پارلمان تاجیکستان موافقت و مخالفت گروه‌های مختلف را در این کشور به دنبال داشته‌است.

به گزارش بخش تاجیکی رادیو آزادی، قابل‌جان بایف، رهبر سابق شعبه فتوای شورای علمای تاجیکستان، در مورد این تصمیم جدید تأکید کرده‌است که در اسلام ازدواج خویشان منع نشده و افزوده‌است که «حتی پیامبر اسلام هم فرزندش را به نکاح پسرعموی خود درآورد.»

ازدواج خویشاوندان در تاجیکستان و ازبکستان تاریخی دیرینه دارد و این در حالی است که در میان قوم‌های همسایه، نظیر قرقیزها و قزاق‌ها، پیش از ازدواج، پیوندهای خویش‌وتباری عروس و داماد را تا هفت پشت بررسی می‌کنند و اگر چنین پیوندی وجود داشته‌باشد ازدواجی صورت نمی‌گیرد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'