سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
لغو حج تمتع حجاج ایرانی طبق دستور کمیسیون حقوقی مجلس

لغو حج تمتع حجاج ایرانی طبق دستور کمیسیون حقوقی مجلس

محمدعلی اسفنانی، سخن‌گوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفته است که با قطع روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی و عربستان، «به احتمال قوی» اعزام حجاج ایرانی به حج تمتع لغو خواهد شد.

76144_905کیهان نوین: او شرح داده است که با تعطیل شدن کنسول‌گری‌های عربستان سعودی در ایران دیگر امکان صدور روادید در ایران وجود نخواهد داشت مگر این که کشوری واسطه‌ی انجام امور کنسولی دو کشور شود.

اسفنانی اما در این باره گفته است که ضرورتی برای چنین کاری نیست و حج هم در شرایطی «واجب» است و اگر این مساله موجب «تعذر» باشد [تحت شرایط دشوار صورت بگیرد] وجوب آن از میان می‌رود.

او همچنین گفته است کاش ایران در زمان وقوع حادثه‌ی منا و مرگ حاجی‌های ایرانی، خود اقدام به قطع رابطه با عربستان سعودی می‌کرد.

در عین حال سازمان حج و زیارت ایران نیز با صدور بیانیه‌ای گفته است، درباره‌ی مساله‌ی سفر به عربستان برای حج تمتع «بعثه» رهبر جمهوری اسلامی و سازمان حج و زیارت تصمیم خواهد گرفت که این تصمیم از طریق سازمان حج و زیارت اعلام خواهد شد.

با این حال، حتی در صورت برقراری هماهنگی‌ها برای امکان حج تمتع ایرانیان اما آن چه که مشخص است، عدم امکان صدور روادید عربستان در خاک ایران برای مدتی نامعلوم است که خود چشم‌انداز سفر به این کشور را برای شهروندان ایرانی دشوارتر از گذشته می‌نماید.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'