سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی از سوی کانادا در آینده ای نزدیک

لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی از سوی کانادا در آینده ای نزدیک

وزیر امور خارجه‌ کانادا از قصد کشور متبوعش برای لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی خبر داده است.

indexکیهان نوین: استفان دیون در حضور نمایندگان مجلس عوام کانادا اظهار داشت که با اتکا به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، کشورش اطمینان خاطر یافته است که از این پس فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی، کارکرد نظامی نخواهند داشت و این کشور مانند بسیاری از شرکای خود می‌تواند روابط با این کشور را گسترش دهد.

در حالی که کمپانی‌های بزرگی مانند ایرباس در آستانه‌ی عقد قراردادهای اقتصادی عظیم با ایران برای فروش محصولات خود هستند، مقامات کانادایی نیز در این اندیشه هستند که شرکت‌های خود را نیز وارد معامله با ایران کنند؛ شرکت‌هایی نظیر بمباردیر [بمباردیه] که دفتر مرکزی آن در مونترال است و در زمینه‌ی تولید و فروش تجهیزات موتوری و همچنین ساخت هواپیما فعالیت می‌کند و معامله‌ی آن با جمهوری اسلامی که به دنبال خرید شمار بالای هواپیما برای ترمیم ناوگان هوایی فرسوده‌ی خود است، می‌تواند پرسود به نظر برسد.

روابط جمهوری اسلامی و کانادا اما تنها به دلیل فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای این کشور نبود که به تیرگی انجامید بلکه اعتراض کانادا به مساله‌ی نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی، به ویژه پس از مرگ زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی – کانادایی در زندان اوین سبب شد تا روابط دو کشور به پایین‌ترین سطح خود برسد.

حالا اما با روی کار آمدن جاستین ترودو، نخست‌وزیر لیبرال کانادا و مصالحه‌ی جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی بر سر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، به نظر می‌رسد که کانادا پی‌گیر برقراری دوباره رابطه با جمهوری اسلامی خواهد بود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'