سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

ده‌ها کشته و زخمی بدنبال انفجار انتحاری در میدان سلطان احمد استانبول

روز سه‌شنبه ۲۲ دی‌ماه در پی انفجاری در مرکز اصلی توریستی شهر استانبول در ترکیه دست‌کم ۱۰ نفر کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی شدند.

indexکیهان نوین: برخی رسانه‌های داخلی ترکیه می‌گویند که ۹ تن از ۱۰ تن کشته‌شده از شهروندان آلمانی هستند و در میان زخمیان شهروندان نروژی نیز به‌چشم می‌خورند. اما این خبر هنوز از سوی منابع رسمی تایید نشده است.

کانال تلویزیونی «خبرترک» تعداد کشته‌شدگان این انفجار را دست‌کم هشت نفر ذکر می‌کند.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، این انفجار در حوالی مسجد معروف سلطان‌احمد (ایاصوفیه) رخ داده و آمبولانس‌های متعدد و نیروهای انتظامی راهی این محل شده‌اند.

شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفتند که قدرت این انفجار به حدی بود که صدای آن در محلات مجاور نیز شنیده شد.

در مورد علت این انفجار هنوز خبرهای موثقی در دست نیست اما روزنامه حریت چاپ ترکیه می‌نویسد که یک عامل انتحاری باعث آن بوده و این فرد، خود را در میدان سلطان‌احمد و در نزدیکی گروهی از گردشگران خارجی منفجر کرده‌است.

محله سلطان‌احمد، قلب توریستی استانبول به‌شمار می‌آید و جاذبه‌های گردشگری نظیر کاخ توپ‌قاپی و بنای ایاصوفیه در این محله واقع شده‌است.

هنوز گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است؛ ترکیه پیش از این با انفجارهایی توسط گروه‌های کُرد، چپ‌گرا، و اسلام‌گرا مواجه بوده است.

در همین حال وزارت خارجه آلمان روز سه‌شنبه در وب‌سایت خود به شهروندان آلمانی هشدار داد تا از حضور در میان تجمعات بیرون از مراکز توریستی ترکیه نیز خودداری کنند.

این وزارتخانه با اعلام این‌که احتمال برخوردهای خشن و «حملات تروریستی»‌ بیشتری در سراسر ترکیه وجود دارد از مسافران خواست تا از تظاهرات‌ها و تجمعات، به‌ویژه در شهرهای بزرگ ترکیه، دوری کنند.

در ماه‌های اخیر استانبول شاهد انفجار بمب در یک بزرگ‌راه و پس از آن در فرودگاه بین‌المللی خود بوده است.

در ماه ژوئیه انفجار بمبی انتحاری در شهر سوروچ در مناطق مرزی ترکیه با سوریه بیش از ۳۰ کشته برجای گذاشت.

پس از آن در ماه اکتبر، دو بمب‌گذاری انتحاری در جلوی ایستگاه اصلی قطار در آنکارا جان بیش از صد نفر را گرفت.

مقام‌های قضایی ترکیه گفته‌اند که این دو انفجار در آنکارا توسط یکی از گروه‌های محلی مرتبط با «حکومت اسلامی» (داعش) انجام شده‌است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'