سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
“حمایت عاملان خارج از کشور در آتش زدن سفارت عربستان”

“حمایت عاملان خارج از کشور در آتش زدن سفارت عربستان”

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور می‌گوید گزارشی از ماجرای حمله به سفارت عربستان سعودی در اختیار علی خامنه ای قرار می‌گیرد. او گفت حمله‌کنندگان عضو هیچ نهاد حکومتی جمهوری اسلامی نبودند و از فردی در خارج از کشور دستور می‌گرفتند که این فرد در خارج دستگیر شده و هم‌اکنون در داخل کشور تحت بازجویی است..

1000کیهان نوین: حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور، امروز پنج‌شنبه یکم بهمن در همایش سراسری استانداران و فرمانداران ایران گفت رئیس جمهوری بررسی رویداد حمله به سفارت عربستان سعودی را به وزارت کشور سپرده بود و این وزارتخانه گزارش خود را آماده کرده و به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ارائه خواهد کرد.

به‌گفته او اکنون «تمام زوایای این ماجرا» برای مسئولان امنیتی مشخص شده است.

ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران شامگاه شنبه ۱۲ دی در واکنش به اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه به دست عربستان، به آتش کشیده شد. در همین روز به کنسولگری عربستان در مشهد نیز حمله شد. پس از آن عربستان کلیه روابط خود با ایران را قطع کرد و بحرین، سودان، سومالی و جیبوتی نیز روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کردند. کویت، اردن، امارت متحده عربی و قطر نیز روابط دیپلماتیک خود با ایران را کاهش دادند. سازمان ملل هم حمله به سفارت عربستان را محکوم کرد.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در این‌باره گفت: «وزارت کشور همه آنچه که قبل و حین و بعد از این ماجرا باید انجام می‌شد را بدون هیچ ملاحظه‌ای انجام داده است.»

او گفت وزارت کشور از نظر کار ستادی احتمالات لازم درباره تعرض به سفارت عربستان را داده بود و حتی گفته بود «تجمع جلوی سفارت را ممنوع کنید» اما گفتند «خیالتان راحت باشد».

حسین ذوالفقاری مشخص نکرد که چه کسانی گفته‌اند «خیالتان راحت باشد».

او گفت کسانی که به سفارت عربستان حمله کردند «سازماندهی‌شده» آمده بودند و «بیش از ۱۰ سال است که در کرج و تهران و با محورهای فعالیت‌هایی در زمینه امور خیریه و فعالیت‌های مذهبی فعالیت دارند».

به‌گفته او گروهی از مسئولان نیز «دانسته و ندانسته از آن‌ها حمایت کرده‌اند».

ذوالفقاری در مورد این‌که آیا این افراد وابسته به بسیج یا نهادهای حکومتی بودند گفت: «ماجرای سفارت عربستان نه از سوی سازمان و نهادی خاص و نه از سوی پایگاه‌های بسیج سازماندهی نشده‌اند، بلکه سازماندهی آن از سوی فردی در خارج از کشور صورت گرفت.»

او گفت این فرد از طریق شبکه تلگرام ظهر روز حمله دستوراتی را صادر کرده و مهاجمان «نمازشان را خواندند و کوکتل مولوتف‌ها را آماده کردند».

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور افزود: «شخص بیرونی که لیدری این ماجرا را بر عهده داشت به داخل منتقل شده و تحت بازجویی قرار گرفته است.»

مقامات ایرانی پیش از این نیز هیچ‌گونه مسئولیتی را در پیوند با جلوگیری از حمله به سفارت عربستان سعودی تقبل نکردند و با گسترش اعتراض‌های جهانی یک به یک این ماجرا را یا به «عوامل خودسر» یا «نفوذی» و یا حتی برخی رسانه‌های حکومتی آن را به خود عربستان نسبت دادند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'