سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

تلاش پاکستان برای میانجیگری در روابط جمهوری اسلامی و عربستان سعودی

نواز شریف، نخست وزیر پاکستان در رأس هیأتی بلندپایه به عربستان سعودی و ایران به منظور کاهش تنش میان این دو کشور سفر خواهد کرد.

indexکیهان نوین: پرویز رشید، وزیر اطلاعات پاکستان، روز یکشنبه ۲۷ دی به خبرگزاری فرانسه گفت که نواز شریف، نخست وزیر این کشور روز دوشنبه به ریاض و روز سه‌شنبه به تهران سفر خواهد کرد و با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، و حسن روحانی، رئيس جمهور ایران، دیدار خواهد داشت.

همچنین به گفته قاضی خلیل الله، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، نواز شریف درصدد است به تبادل نظر درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بپردازد و تلاش کند تا تنش میان دو کشور ایران و عربستان را کاهش دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت: «پاکستان عمیقا نگران اوج‌گیری تنش‌های اخیر میان پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران است.»
قاضی خلیل الله افزود که نخست وزیر پاکستان دو طرف را به رفع مسالمت‌آمیز اختلافات به منظور حفظ مصالح و اتحاد مسلمانان فرا خوانده است.

همچنین یک مقام مسئول دولت پاکستان که نامش ذکر نشده به خبرگزاری فرانسه گفت: «منظور از این دیدار میانجیگری و پایان بخشیدن به اختلافات میان دو کشور است.»

عربستان سعودی و ایران مدتهاست در حال “جنگی وکالتی” در یمن هستند. این دو کشور در سوریه نیز از گروه‌هایی حمایت می‌کنند که در تقابل با یکدیگر قرار دارند. اما تنش میان دو کشور بخصوص در دو هفته اخیر به اوج خود رسیده است.

عربستان سعودی و چند کشور عرب سنی متحد آن روابط دیپلماتیک خود با ایران را پس از اعدام یک روحانی شیعه در ریاض و حمله به سفارت عربستان در تهران در دوم ژانویه قطع کردند.

به گفته رسانه‌های محلی پاکستانی، ژنرال راحل شریف، فرمانده قدرتمند ارتش پاکستان، نواز شریف را در سفر به عربستان و ایران همراهی می‌کند.

حسن عسکری، تحلیلگر مسائل سیاسی پاکستان تصمیم نواز شریف برای تلاش به منظور کاهش تنش میان ایران و عربستان را مثبت ارزیابی کرده می‌گوید که تنش میان این دو کشور منطقه را به سمت بی‌ثباتی سوق داده است. او افزود که خود پاکستان هم اکنون دوره سختی را می‌گذراند و از این رو مایل است که از افزایش بی‌ثباتی در منطقه جلوگیری کند.

اکثریت جمعیت پاکستان سنی‌مذهب هستند. بیست درصد جمعیت این کشور را شیعیان تشکیل می‌دهند.

در پی دعوت اخیر عربستان از پاکستان برای پیوستن به ائتلاف ضد تروریسم به رهبری عربستان، احزاب اپوزیسیون در پاکستان خواستار مذاکره میان ایران و عربستان شده و از دولت پاکستان خواستند که نقش میانجی را بر عهده گیرد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'