سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
تاثیر اعدام شیخ النمر بر افزایش تنش‌ های مذهبی در منطقه

تاثیر اعدام شیخ النمر بر افزایش تنش‌ های مذهبی در منطقه

آمریکا می‌گوید نسبت به تاثیر اعدام شیخ نمر بر افزایش تنش‌های مذهبی و قومی در منطقه نگران است “آنهم در هنگامی که همگان باید برای کاهش تنش‌ها تلاش کنند.”

160103021230_ksa_embassy_tehran_jan_2_2016_624x351_afpکیهان نوین: در واکنش به اعدام شیخ النمر، روحانی شیعه در عربستان، جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز شنبه گفت: “ما بارها نسبت به روند قضایی در عربستان اظهار نگرانی کرده‌ایم و مراتب این نگرانی را به مقام‌های عالی این کشور هم منعکس کرده‌ایم. اکنون بار دیگر از عربستان می‌خواهیم ضمن احترام و حمایت از حقوق بشر، اطمینان حاصل کند که روند دادرسی قضایی با شفافیت و انصاف صورت می‌گیرد.”

آقای کربی همچنین با اشاره به اعدام شیخ النمر گفت آمریکا از تاثیر این اعدام بر افزایش تنش‌های مذهبی و قومی در منطقه نگران است “آنهم در هنگامی که همگان باید برای کاهش تنش‌ها تلاش کنند.”

در ایران که اکثریت مسلمانان آن شیعه‌اند، عصر روز شنبه (۲ ژانویه/۱۲ دی) تعدادی از معترضان در تهران با حمله به ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران وارد آن شده و آسیب‌هایی به آن وارد کرده‌اند.

تصاویر و ویدئوهایی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از ورود مهاجمان به داخل ساختمان و آتش گرفتن بخشی از آن حکایت دارد.

در عکس‌ها و ویدئوها چند مهاجم در داخل ساختمانی دیده می‌شوند که با فریاد الله اکبر در حال تخریب لوازم داخل آن هستند.

ساعتی بعد از انتشار گزارش‌ها در مورد حمله به سفارت عربستان و آتش گرفتن ساختمان آن، حسین ساجدی‌نیا، فرمانده پلیس تهران گفت: “چند نیروی خودسر” در ارتباط با حمله به سفارت عربستان سعودی دستگیر شده‌اند.

پلیس تهران همچنین در ساعات اولیه بامداد روز یکشنبه (سوم ژانویه) اعلام کرد موفق شده مهاجمان را از ساختمان و محوطه اطراف سفارت تخلیه کند.

روزنامه‌نگاران داخل ایران با انتشار تصاویر و ویدئوهای مختلف از این واقعه در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند در شامگاه روز شنبه (دوم ژانویه) مهاجمان معترض به اعدام شیخ نمر با خشم به سوی دیوارهای سفارت حمله‌ور شده‌اند.

به گفته یک شاهد عینی: «حوالی نیمه شب شنبه هنگام عبور از خیابان مجاور سفارت عربستان سعودی در تهران جوانانی را دیده که در حال یورش به سوی ساختمان سفارت بوده‌اند».

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'