سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
بندر چابهار ترازیت خوب تجارتی برای افغانستان

بندر چابهار ترازیت خوب تجارتی برای افغانستان

استفاده از بندر چابهار و وصل شدن کشور افغانستان از طریق خط آهن با کشورهای منطقه و اروپا زمینه خوب برای تجارت ترانزیت افغانستان است .

FB5FFD67-01E4-4545-A23C-043E38B3F6C1_w640_r1_sکیهان نوین: رئیس اجراییه افغانستان گفت: مقامهای جمهوری اسلامی ایران، افزون بر آنکه از تلاش های دولت افغانستان برای تامین صلح و ثبات در کشور حمایت نمودند، برآمادگی‌کامل شان برای حضور در روند صلح افغانستان را تاکید کردند.

و از آن به عنوان راه بدیل برای بازرگانان و تجار کشور یاد کرد و افزود: ” بندر چابهار از لحاظ نزدیکی، کم بودن هزینه برای بازرگانان و وصل نمودن کشورهای آسیای میانه با دیگر کشورها، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و راه بدیل بحری را برای افغانستان مساعد می سازد.”
وی همکاری و حمایت جمهوری اسلامی ایران با تاجران افغان را مهم ارزیابی نمود و افزود: جمهوری اسلامی ایران، سهولت های زیادی را برای تجار افغان در چابهار ایجاد نموده است‌که‌ در افزایش فعالیت های آنان و رشد و توسعه اقتصاد افغانستان موثر می باشد.

که ما در بندر چابهار از مرحله امید و توقع، به مرحله عمل رسیده ایم و این صفحه جدیدی را در منطقه باز می‌کند و افغانستان می تواند از آن به نفع تجارت و ترانزیت خویش استفاده کند.

همچنان رئیس اجرائیه کشور، ایجاد خط آهن‌ راکه از کشور چین آغاز و پنج کشور منطقه را احتوا می کند، گامی دیگر در راستای تلاش های فراگیر دولت افغانستان یاد نمودکه مقام های جمهوری اسلامی ایران را نیز از آن حمایت می نمایند.

رئیس اجرائیه کشور با ابراز نگرانی از تنش های موجود در میان شماری از کشورهای اسلامی گفت: ” ما به عنوان کشوری‌که از بحران صدمه دیده ایم، از موجودیت تنش میان کشورهای اسلامی متاثر می شویم و امیدوارهستیم که این تنش ها رفع شوند. اما آنچه‌که در ایران و در مورد ساختمان سفارت عربستان سعودی صورت گرفت از جانب مقام های ایرانی محکوم گردید.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'