سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
ایران دوازدهمین کشور قدرت‌مند جهان

ایران دوازدهمین کشور قدرت‌مند جهان

وب‌سایت یو.اس‌نیوز، نتیجه‌ تحقیقاتی را منتشر کرده از یک موسسه مشاوره‌ای به نام بی‌ای‌وی و یک کالج وابسته به دانشگاه پنسیلوانیا، که بر اساس آن ایران «دوازدهمین» کشور «قدرتمند» جهان برآورد شده است؛ پایین‌تر از اسرائیل یا عربستان، برتر از هند، استرالیا یا ایتالیا.

کیهان نوین: در این تحقیقات ۶۰ کشور و ۱۶ هزار شهروند از سراسر جهان شرکت داده شده‌اند. مواردی مانند تابعیت، تاریخ، تاثیرات فرهنگی یا قدرت و کیفیت زندگی در این تحقیقات در نظر گرفته شده و بر اساس آن دو رده‌بندی گوناگون شکل گرفته است؛ جدولی از «تاثیرگذارترین» یا به عبارتی «قدرت‌مندترین» کشورها و جدولی از «بهترین‌» (محبوب‌ترین) کشورها.

با وجود آنکه ایران در فهرست قدرتمندها میان کانادا و استرالیا در رتبه ۱۲ قرار دارد، و از بسیاری کشورهای اروپایی یا برخی کشورهای بزرگ آسیایی قدرت‌مندتر برآورد می‌شود، اما در مجموع در فهرست «بهترین‌ها» در جایگاه ۵۸ قرار دارد. در این جایگاه تنها اوکراین و الجزایر پاین‌تر از ایران برآورد شده‌اند.

مواردی مانند تاریخ کهن ایران یا تاثیرات فرهنگی آن بر جهان، نقش راهبردیش در خاورمیانه از یک سو و حکومت غیرانتخابی، چالش‌های اقتصادی و فساد و اعتیاد از سوی دیگر بر رده‌بندی این کشور موثر بوده‌اند.
از منظر این تحقیق، «قدرتمند‌ترین ۱۰ کشور جهان» عبارتند از آمریکا، روسیه، چین، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ژاپن، اسرائیل، عربستان سعودی و کره جنوبی.

در میان «بهترین‌ها»، یعنی کشورهای محبوب در جهان، نیز آلمان با ۳.۵ تریلیون تولید ناخالص داخلی در جایگاه اول است و پس از آن کشور کانادا (۱.۸ تریلیون)، بریتانیا (۲.۷)، آمریکا (۱۶.۸)، سوئد (۵۸۰ میلیارد) و استرالیا (۱.۶ تریلیون) قرار دارند.

یو.اس‌نیوز فهرست‌های دیگری را نیز منتشر کرده است. از جمله فهرستی از بهترین کشورها برای زنان؛ در این فهرست دانمارک، سوئد، کانادا و هلند در صدر قرار دارند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'