سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
سازمان ملل خواهان محاکمه کردن عاملان جنایات در شهر قندوز شد

سازمان ملل خواهان محاکمه کردن عاملان جنایات در شهر قندوز شد

  نقض حقوق بشر و تجاوز بر زنان و کودکان در شهر قندوز، گروه هماهنگی عدالت انتقالی افغانستان خواهان به محاکمه کشاندن عاملان این جنایات شده است.

12108730_1634896270132241_29226375414886212_nکیهان نوین: حکومت افغانستان و سازمان‌های بین‌المللی به خصوص سازمان ملل باید جرایم جنگی در قندوز را مستند سازی کنند و عاملان آن را به محاکمه بکشانند.”

آقای فیضی می گوید که حکومت افغانستان باید دادگاه ویژه را برای رسیدگی به جرایم جنگی تشکیل دهد.

گروه هماهنگی عدالت انتقالی افغانستان می گوید، در یک هفته‌ای که از حمله گروه طالبان به شهر قندوز می‌گذرد، جنایات ضد بشری زیادی در این شهر از سوی طرف‌ها درگیر در جنگ اتفاق افتاده است.

این گروه سقوط قندوز را یک فاجعه بشری خوانده که در چهار دهه اخیر در افغانستان بی‌سابقه بوده است.

پیشتر، سازمان عفو بین الملل نیز با انتشار گزارشی طالبان را به انجام جرایم ضد بشری در قندوز متهم کرد.

که طالبان به کشتار دسته جمعی، تجاوز گروهی، غارت اموال دولتی و دارایی های مردم مبادرت کرده اند.

دولت افغانستان نیز اعلام کرده که طالبان در شهر قندوز مرتکب جرایم ضد بشری شده و بر زنان و عزت مردم تجاوز کردند.

که “طالبان بر نوامیس و عزت مردم تجاوز کردند، زندانیانی را از بند رها نمودند که اکثر آنها به قتل و تجاوز به مال و عزت مردم محکوم بودند.”

ارگ ریاست جمهوری می گوید که این موارد در بررسی های ابتدایی یک کمیسیون ملکی که در باره جنایات انجام شده در قندوز و خسارات احتمالی به شهر تشکیل شده، بدست آمده است.

گروه طالبان اما این اتهامات را رد کرده و آنرا تبلیغات دشمن خوانده است.

شهر قندوز روز یکشنبه ۱۲ میزان از تصرف طالبان خارج شد و نیروهای امنیتی کنترول این شهر را پس از حدود یک هفته درگیری بدست گرفتند.

استفاده از غیرنظامیان و خانه‌های ساکنان شهر به عنوان سپر دفاعی، غارت اموال و دارایی مردم، تجاوز جنسی به زنان و کودکان، آواره شدن هزاران خانواده و بمباران شفاخانه پزشکان بدون مرز از جمله مواردی است که گروه هماهنگی عدالت انتقالی افغانستان به استناد گزارش‌های منتشر شده از نقل شاهدان عینی، به آنها اشاره می‌کند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'