سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
چالش ها بر سر موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی در کنگره آمریکا

چالش ها بر سر موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی در کنگره آمریکا

در حالیکه که به روز ۲۰ سپتامبر یعنی پایان زمان بررسی توافق هسته‌ای ایران در کنگره نزدیک‌تر می‌شویم نظرهای موافق و مخالف بیشتری برای تاثیر بر این مرحله از توافق هسته‌ای که محصول نزدیک به ۱۹ ماه مذاکرات پیاپی ایران و شش قدرت جهانی و ۱۲ سال مذاکرات است، ابراز می‌شود. 

3442061_457کیهان نوین: در این توافق که به تایید شش قدرت جهانی از جمله دولت آقای اوباما رسیده است، به نظر می‌رسد آمریکا تنها کشوری است که از گروه ۱+۵ باید متن توافق را به تایید کنگره برساند. این در حالی است که رییس جمهوری آمریکا پیشتر اعلام کرده بود در صورتی که کنگره به توافق رای مثبت ندهد. رای این نهاد قانونگذاری را وتو خواهد کرد.

البته قانونگذاران مخالف با توافق هسته‌ای نیز دست کم به دو سوم آرای کنگره برای شکستن این وتوی احتمالی نیاز دارند. همین نظرات باعث شده است جریان‌های موافق و مخالف به تکاپوی بیشتری بیافتند. از جمله نخست وزیر اسراییل نیز امروز سه شنبه با حضور در یک کنفرانس ویدیویی با فعالان جامعه یهودی در آمریکا تلاش کرد انتقاد خود را باردیگر نسبت به توافق هسته‌ای با ایران ابراز کند.

بنابر گزارش تامپابای تایمز سناتور بیل نلسون در صحن سنا اعلام کرده است که از توافق هسته‌ای حمایت خواهد کرد، با این احتساب توافق یک رای دیگر از سناتورهای دموکرات به همراه جمعیت قابل توجهی از یهودیان را به دست آورده است.

آقای نلسون گفته است که هدف در این توافق جلوگیری از دست‌یابی ایران به بمب هسته‌ای است: «به باور من اگر آمریکا از این توافق بین‌المللی دور شود، نه تنها جدا خواهد ماند بلکه این موضوع موجب بی اعتباری‌اش خواهد بود.» او تاکید می‌کند که امروز ایران در بخش های دیگر به این پول که از محل توافق آزاد می‌شود نیاز دارد و رهبر جمهوری اسلامی نیز علیرغم این که تاکید می‌کند به غرب اعتماد ندارد اما مذاکرات را تایید می‌کند.

اما از سوی دیگر سناتور مارکو روبیو از فلوریدا در جبهه مخالف قرار دارد و این موضوع را محور مبارزات انتخاباتی خود قرار داده است که «با این توافق ممکن است آمریکا مورد حمله قرار بگیرد.»

این مباحث در بین اعضای کنگره هر روز داغ‌تر می‌شود چنانچه به گزارش توییتر یکی از خبرنگاران ان بی سی سناتور باربارا باکسر از کالیفرنیا و تیم کین از ویرجینا که هردو از حزب دموکرات هستند امروز سه شنبه چهارم اوت، پشتیبانی خود را از مذاکرات هسته‌ای با ایران اعلام کرده‌اند.

سناتور بیل نلسون، سناتور دموکرات از فلوریدا نیز پیش از این پشتیبانی خود را از این توافق با این منظر که «بدون این توافق ایران می‌تواند با سرعت بیشتری به برنامه خود نزدیک شود» اعلام کرده بود.

این نظرات در حالی طرح می‌شود که جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در توییتر خود اعلام کرده است، در صورتی که رییس جمهوری بعدی جمهوریخواه باشد و از توافق هسته‌ای خارج شود در عمل وحدت بین‌المللی می‌تواند شکسته شود.

این بحث ها به نظر می‌رسد در روزهای آتی تا قبل از پایان زمان بررسی و اعلام نظر کنگره آمریکا از شدت بیشتری برخوردار باشد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'