سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
وضعیت نابسامان کودکان کار در ایران

وضعیت نابسامان کودکان کار در ایران

هادی شریعتی، فعال حقوق کودکان بر این باور است که وضعیت کودکان کار در ایران «بدتر شده است.»

22_46_54کیهان نوین:  که در ایران چند سازمان و نهاد از جمله بهزیستی و شهرداری در مورد کودکان کار مسئولیت دارند اما وضعیت این کودکان بهتر نشده است.

این فعال حقوق کودکان همچنین به پیشنهاد تشکیل دفتر حمایت از کودکان و نوجوانان ‌در قوه قضائیه با هدف حمایت از کودکان و نوجوانان آزاردیده واکنش نشان داده و آن را «نگران‌کننده» دانسته است.

شریعتی می‌گوید نگران است با ایجاد این دفتر «موازی‌کاری پیش آید» و سازمان‌ و نهادهای مسئول در حوزه کودکان کار و آزاردیده «یا مداخله نکنند» و «یا با انجام مداخلات پی در پی نتیجه مشخص نشود.»

شنبه هفته جاری نیز عبدالعلی میرکوهی، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دادگستری از رسیدگی به وضعیت کودکان کار انتقاد کرده بود و گفته بود در پیگیری امور این کودکان «کاستی‌هایی وجود دارد.»

تحقیقی که سال گذشته توسط سازمان بهزیستی انجام شده، نشان می‌دهد که حدود ۳۰ درصد از کودکان کار به مدرسه نمی‌روند. همچنین حدود ۳۱ درصد این کودکان شش تا ۱۱ سال و ۹ درصد نیز زیر شش سال سن دارند.

به گفته فعالان حقوق کودک، شمار کودکان کار در ایران همچنان رو به افزایش است.

طبق پژوهش‌های انجام شده از سوی فعالان حقوق کودک در ایران، ۳۲ درصد کودکان کار مورد آزار جسمی، روحی و جنسی قرار می‌گیرند.

«زباله‌گردی و تماس با سرنگ آلوده و اجسام تیز» یکی از دلایل ابتلای کودکان کار به ویروس ایدز عنوان می‌شود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'