سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
واکنش عباس عراقچی به انتشار محتوای سخنانش درجلسه‌ای خصوصی با صدا و سیما

واکنش عباس عراقچی به انتشار محتوای سخنانش درجلسه‌ای خصوصی با صدا و سیما

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران با قدرت‌های جهانی، از انتشار محتوای سخنانش درباره توافق اتمی در نشستی خصوصی با مدیران صدا و سیما انتقاد کرده و این کار را “مغایر منافع و امنیت ملی ایران” دانسته است.

download (1)کیهان نوین: عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌‌ای با قدرت‌های جهانی، از انتشار محتوای گفته‌هایش در جلسه‌ای “خصوصی و کاری” با شورای خبر صدا و سیما “به‌صورت ناقص و مخدوش و با اغلاط فراوان محتوایی و نگارشی” در سایت این رسانه انتقاد کرده و آن را “نه تنها غیر حرفه‌ای و غیر اخلاقی، بلکه یک خلاف بین [آشکار] اداری و مغایر با منافع و امنیت ملی” ایران دانسته است.

عراقچی طی سخنان خود با صدا و سیما از جمله برنامه اتمی ایران را “خسرانی بزرگ” از نظر اقتصادی خوانده و به نگرانی‌هایی که مقامات جمهوری اسلامی از حمله آمریکا به ایران داشته‌اند، اشاره کرده بود.
در خبری که روز یکشنبه (۱۱ مرداد / ۲ اوت) وبسایت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این باره منتشر کرده، آمده است که آقای عراقچی خواستار پیگیری موضوع انتشار سخنانش از سوی مقامات عالی صدا و سیما شده است.

روز شنبه (۱۰ مرداد) گزارش مربوط به سخنان معاون وزیر امور خارجه ایران برای مدتی کوتاه بر روی وبسایت صدا و سیما قرار گرفت و سپس برداشته شد. اما در همان فاصله بسیاری از سایت‌های دیگر اقدام به بازنشر این گزارش کردند. پس از اعتراض عراقچی، برخی رسانه‌ها از جمله “فرارو” اعلام کردند که گزارش یادشده را از دسترس مخاطبان خود خارج کرده‌اند.
سایت خبری صدا و سیما انتشار گزارش مزبور را “ناشی از یک خطای برداشت” خوانده و نوشته بود که این مطلب تلفیقی از اطلاعات درست و نادرست بوده و قابل استناد نیست.

به گزارش روزنامه “اعتماد”، دیدار معاون وزیر امور خارجه ایران با مدیران صدا و سیما در روز شنبه انجام گرفته است. “اعتماد” گزیده‌هایی از سخنان عراقچی را بازنشر کرده و نوشته “می‌توان آن را افشای اسرار مذاکرات دانست”.

باس عراقچی در سخنان خود از تهدیدهای نظامی علیه ایران که در آستانه ازسرگیری مذاکرات اتمی به اوج خود رسیده بود، یاد کرده است. او گفته که شاید مردم از جزئیات این قضیه باخبر نباشند‌، اما سپاهیان و نظامیان ایران می‌دانند، “شب‌هایی بود حدود سال‌های ۸۵-۸۶ که هر شب با این نگرانی [به سر می‌شد] که فردا صبح ممکن است تمام امکانات لازم برای حمله به ایران را دور تا دور ایران چیده باشند”.

به گفته عراقچی، فرماندهان نظامی گزارش می‌داده‌اند که هواپیماها در چه پایگاه‌هایی مستقرند؛ تنها اراده سیاسی و دستور باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، لازم بوده تا به ایران حمله شود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'