سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
مخالفت جمهوری اسلامی با برپایی منطقه امن در شمال سوریه

مخالفت جمهوری اسلامی با برپایی منطقه امن در شمال سوریه

جمهوری اسلامی با ایجاد منطقه امن در شمال سوریه که ترکیه در پی برپایی آن است، مخالفت کرده و آن را نقض تمامیت ارضی سوریه دانسته است.

downloadکیهان نوین: حسین امیر عبدالهیان معاون عربی و افریقای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی پنجشنبه 22 مرداد در مصاحبه با صدا و سیمای رسمی این کشور در این باره گفت:‌ «حفظ امنیت ترکیه مورد توجه جدی ماست اما ایجاد منطقه حایل در داخل سوریه را نقض تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور می‌دانیم.»

امیرعبداللهیان تأکید کرد كه «باید راهکارهایی یافت که حقوق بین الملل نقض نشود» و افزود «نیازی نیست که با این قبیل اقدامات غیرضروری، شرایط منطقه بحرانی‌تر شود».

امیرعبداللهیان تصریح کرد: «امنیت سوریه و همسایگان در شرایطی تضمین خواهد شد که برخی بازیگران دست از استفاده ابزاری از تروریسم بردارند و اراده جدی برای مبارزه با افراط‌گرایی وجود داشته باشد.»

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با بیان اینکه سوریه صرفا راهکار سیاسی دارد ، افزود: «در سفر ظریف-وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی- به دمشق، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه ایده‌های سازنده‌ای برای تقویت روند سیاسی و مبارزه با تروریسم مطرح کرد.»

روز سه شنبه شبکه خبری سی.ان.ان ترک به نقل فریدون سیریلو اغلو مدیر کل وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که آنکارا و واشینگتن بر سر بندهای برپای «منطقه امن» در شمال سوریه، به توافق رسیده‌اند.

این شبکه خبری به نقل از سیریلو اغلو گزارش داد که گفته است: «واحدهای ارتش آزاد سوریه از این منطقه محافظت خواهند کرد و نیروهای آمریکا و ترکیه اجازه خواهند داشت مواضع گروه دولت اسلامی موسوم به داعش و تندروهای کُرد را در صورتی که بخواهند وارد این منطقه شوند، هدف قرار دهند.»

پیش از این روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گزارش داده بود که ترکیه طبق توافقی با آمریکا، در صدد برپایی منطقه‌ای امن در داخل سوریه است که برای کُرد‌ها و گروه النصره شاخه القاعده، ممنوع خواهد بود.

هواپیماهای آمریکایی از شامگاه چهارشنبه بمباران مواضع داعش را با پرواز از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه آغاز کردند.

بنا بر گزارش‌ها مذاکرات میان ترکیه و آمریکا برای دست یابی به توافق، 8 ماه به طول انجامید تا در ‌‌نهایت، به بهترین نتیجه برای برپایی منطقه‌ای امن برسد.

منابع آگاه به الشرق الاوسط گفته‌اند که ترک‌ها به دلیل تحرکات گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، نظام سوریه و نیروهای کرد و علاوه بر آن تهدید مستقیمی که در نتیجه احتمال تشکیل منطقه‌ای کرد در شمال سوریه احساس می‌کردند، تحت فشار بودند. به گفته این منابع، اکنون ترکیه با زور نظامی، منطقه امن را برپا خواهند کرد و نیروهای اپوزیسیون سوریه از آتشبار ترکیه برای کنترل مناطق تحت تصرف داعش و دیگر گروه‌های تندرو، استفاده خواهند کرد.

این منابع تاکید کرده‌اند که گروه‌های اسلامگرای النصره و احرار الشام هیچ نقشی در منطقه امن نخواهد داشت و به آن‌ها اجازه ماندن در آن داده نخواهد شد.

برپایه این گزارش، منطقه امن، از عفرین در استان اعزاز آغاز خواهد شد و تا جرابلس کشیده خواهد شد. این منطقه 140 کیلومتر طول و 50 کیلومتر عمق دارد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'