سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
بی آبی بیش از نیمی از سدهای کشور

بی آبی بیش از نیمی از سدهای کشور

به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اکنون حدود ۴۶ درصد از سدهای ایران پرآب هستند.

4478کیهان نوین: محمد حاج‌رسولی‌ها٬ مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران٬ روز سه‌شنبه ۱۳ مرداد / ۴ اوت٬ از کاهش دو میلیارد مترمکعبی روان آب‌ها خبر داد.

این در حالی است که اخیراً در سراسر کشور شاهد بارندگی و سیل بوده‌ایم و به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، بارندگی نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.

حاج‌رسولی‌ها درباره بارندگی‌ها گفت: «در تاریخ ۴۷ ساله‌ای که آمار آن‌ها موجود است هم‌اکنون رتبه ۳۷ را در حوضه آبریز دریای خزر شاهد هستیم و دیگر استان‌ها وضعیت نامطلوبی از منظر بارندگی دارند.»

بااین‌حال٬ بارندگی‌های اخیر در سراسر کشور خطر بحران جدی کم‌آبی را که ابتدای سال جاری پیش‌بینی‌شده بود تا حدی تقلیل داده است.

در خردادماه سال جاری حمید چیت‌چیان٬ وزیر نیرو گفته بود که مجموع آب تجدیدشونده کشور در سال‌های گذشته ۱۳۰ میلیارد مترمکعب بوده است، ولی اکنون این مقدار به ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیارد مترمکعب رسیده است. به گفته او میزان متوسط بارندگی در شش سال اخیر از ۲۵۰ میلی‌متر در سال به ۲۰۴ میلی‌متر کاهش یافته بود.

با وجود این٬ صرف بارندگی بحران کم‌آبی را یک‌شبه رفع نمی‌کند زیرا شرایط هدایت و توزیع آب در سدها و به‌ویژه در بخش کشاورزی و صنعت و همچنین مصرف روزانه آب شرب به مدیریت و مشارکت نهادهای مربوطه و آگاهی تک‌تک افراد نیاز دارد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'