سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
برکناری دادستان کل فدرال آلمان در یک مناقشه بر سر یک وب‌سایت

برکناری دادستان کل فدرال آلمان در یک مناقشه بر سر یک وب‌سایت

وزیر دادگستری آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی از برکناری هارالد رانگه، دادستان کل کشور خبر داد. این دو مقام پس از بالاگرفتن مناقشه بر سر وب‌سایت افشاگر “نتس پولیتیک” وارد جنگ قدرت با یکدیگر شده بودند.

0,,18620432_303,00کیهان نوین: هارالد رانگه، دادستان کل فدرال آلمان پس از اتهام‌‌‌های سنگین به وزارت دادگستری این کشور، از پست خود برکنار شد. عامل مناقشه، اعلام جرم هارالد رانگه علیه دو نویسنده‌ی وب‌سایت افشاگر و انتقادی “نتس پولیتیک” بود که اسناد درونی و محرمانه دولت آلمان در پیوند با فعالیت‌های مرتبط با جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات شهروندان را منتشر می‌‌کرد.

رانگه همکاران این وب‌سایت را به “خیانت به کشور” متهم ساخت اما هایکو ماس، وزیر دادگستری آلمان، اعلام جرم علیه روزنامه‌نگاران را نادرست خوانده بود.

رانگه وزیر دادگستری آلمان را به دخالت در این پرونده متهم کرده و گفته بود که هایکو ماس به این دلیل که نمی‌تواند از نتیجه این پرونده بهره‌برداری سیاسی کند قصد اعمال نفوذ در روند آن را دارد. رانگه افزوده بود که هرگونه دخالتی در این پرونده، نقض استقلال قوه قضاییه است.
از روز دوشنبه ۳ اوت و پس از اظهارات رانگه، دولت آلمان با مواضع او مرزبندی کرد. پیش از آن نیز، تظاهراتی چند هزار نفری در برلین در اعتراض به اعلام جرم دادستانی علیه دو روزنامه‌نگار به راه افتاده بود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'