سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
ارجاع پرونده آتنا فرقدانی به شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر

ارجاع پرونده آتنا فرقدانی به شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر

محمد مقیمی، پرونده موکل‌اش به شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر ارجاع شده است. به گفته آقای مقیمی اگر چه قانون آیین دادرسی کیفری جدید می‌گوید در مرحله تجدید نظر هم باید وقت رسیدگی تعیین شود اما تاکنون وقت مشخصی به او و موکل‌اش اعلام نشده است.

indexکیهان نوین: مقیمی در ادامه از بیماری‌ای که فرقدانی به تازگی به آن مبتلا شده خبر داد و گفت: «او در حال حاضر مشکلاتی مربوط به غدد لنفاوی دارد که با توجه به این‌که علائم آن تازه بروز پیدا کرده منتظریم ببینیم زندان به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد یا بهداری خود زندان.» این وکیل ابراز امیدواری کرد که با توجه به وضعیت جسمی موکلش امکانات لازم برای بهبود او فراهم شده و حکم این فعال مدنی زندانی در دادگاه تجدید نظر تغییر کند.

مقیمی پیش‌تر در گفت‌وگو با کمپین خبر داده بود که موکل‌اش از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب با سه اتهام به ۱۲ سال و ۹ ماه حبس محکوم شده است: «حکم به من وخودش در زندان در روز ۱۱ خردادماه ابلاغ شد.» پس از آن بود که وکیل فرقدانی تقاضی تجدیدنظر داد و حالا منتظراند تا شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به این پرونده رسیدگی کند.

اتهامات آتنا فرقدانی اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به رهبری، رییس جمهور، توهین به نمایندگان مجلس و توهین به ماموران بند ۲- الف سپاه در حین بازجویی‌هایش است.

محمد مقیمی در مورد لایحه تجدید نظر خواهی خود نیز به کمپین گفته بود: «آتنا جرم‌های متعددی دارد بنابراین ما به همه جرم‌ها اعتراض خواهیم کرد که مشمول ۱۲ سال و نه ماه حبس می‌شود. حالا امکان دارد در دادگاه تجدید نظر برای یکی از این جرم‌ها برائت صادر شود و یا تخفیف صورت بگیرد. مثلا امکان دارد مجازات هفت سال ونیم حبس برای اتهام تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی کمتر شود یا به طور کلی موکلم از این اتهام تبرئه شود که آن‌وقت محکوم به بیشترین مجازات از دو اتهام باقی مانده‌اش خواهد بود.»

خانم فرقدانی پس از گذشت ۵ ماه بازداشت در دو زندان قرچک و اوین، روز ۲۹ اردبیهشت ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به این سه اتهام محاکمه شد و در تاریخ ۱۱ خرداد ماه حکم ۱۲ سال و ۹ ماه زندان به او ابلاغ شد.

از جمله مستندات اتهامات آتنا فرقدانی به اشتراک گذاشتن کاریکاتوری از نمایندگان مجلس در صفحه فیسبوک است که آن‌ها را به شکل حیوان تصویر کرده است. هم‌چنین نوشته‌های انتقادی دیگر خانم فرقدانی در صفحه فیسبوک، ملاقات با خانواده‌های زندانیان سیاسی و کشته شدگان کهریزک است.

آتنا فرقدانی، فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگاه الزهرا، فعال حقوق مدنی و کودک برای اولین بار در تاریخ دوم شهریور ماه ۱۳۹۳ توسط ماموران امنیتی بازداشت و به بند دو– الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل و در ۱۱ آبان‌ماه با قرار وثیقه تا زمان حکم دادگاه آزاد شد.

این فعال مدنی پس از ‌آزادی در تاریخ پنجم دی‌ماه مصاحبه‌ای با سایت جرس درباره وضعیتش در دوران بازداشت و بازجویی‌هایش داشت. همین‌طور ویدیویی از خود منتشر کرد که در آن از رفتارهای نامناسب ماموران زن زندان اوین می گفت.

او پس از آن در تاریخ ۲۰ دی‌ماه به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب احضار شد و پس از آن بازداشت و مستقیم به زندان قرچک ورامین منتقل شد. خانم فرقدانی در بهمن ماه در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک زندانیان سیاسی از غیر سیاسی در آن زندان دست به اعتصاب غذا زد و پس از آن در تاریخ هفتم اسفندماه به دلیل طولانی شدن اعتصاب در بیمارستان بستری شد. خانم فرقدانی در روز ۱۲ اسفند ماه با موافقت قاضی صلواتی از بیمارستان به زندان اوین منتقل شد و تاکنون در آ‌‌ن‌جا به سر می برد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'