سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
مدفون شدن تعدادی از روستاهای سیستان به دلیل توفان شن

مدفون شدن تعدادی از روستاهای سیستان به دلیل توفان شن

نماینده مردم زابل و زهک در مجلس شورای اسلامی، آخرین وضعیت گردوغبار در استان سیستان و بلوچستان را تشریح کرد و بیان داشت که ،با توجه به خشکسالی‌های پیاپی، خشکی دریاچه هامون و طوفان‌های موسمی که در این استان وجود دارد، بر این گردوغبار افزوده شده است.

aaکیهان نوین: باقر حسینی می‌گوید شماری از روستاهای استان سیستان و بلوچستان به دلیل توفان شن و ماسه‌های بادی مدفون شده‌اند که این باعث مهاجرت مردم از این منطقه شده است.

دریاچه هامون، سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه، در پی خشکسالی و عدم اختصاص حقابه آن توسط افغانستان، خشک شده است.

منبع اصلی تامین آب دریاچه هامون رودخانه هیرمند است که از افغانستان سرچشمه می‌گیرد. در این سال‌ها، میزان آب ورودی آن به شدت کاهش پیدا کرده است.

وسعت کل هامون‌، بزرگترین دریاچه شیرین، در زمان پرآبی ۵۶۶۰ کیلومتر مربع بوده که از این مقدار ۳۸۲۰ کیلومتر مربع آن در خاک ایران است.

نماینده مردم زابل و زهک گفته است وزش توفان‌های ۱۲۰ روزه در استان سیستان باعث می‌شود ماسه‌های کف دریاچه به هوا پراکنده شده و میزان غلظت آلودگی هوا را افزایش دهند.

نماینده‌های استان سیستان و بلوچستان بارها از مقام‌های کشوری خواسته‌اند تا برای احیای دریاچه هامون وارد عمل شوند.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی خواهان آن شده است که وزارت امور خارجه ایران در مورد حقابه ایران از هیرمند، جدی‌تر وارد عمل شود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'