سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
سید احمد رونقی پدر حسین رونقی ملکی به چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد

سید احمد رونقی پدر حسین رونقی ملکی به چهار ماه حبس تعزیری محکوم شد

شعبه ۱۱۶ دادگاه عمومی شهرستان تبریز  پدر سید حسین رونقی ملکی به صورت غیابی و بدون حضور متهم و وکیل به چهار ماه حبسمحکوم کرد.

hossein-ronaghi-malke-and-his-fatherکیهان نوین: حکم دادگاه پدر سید حسین رونقی ملکی به صورت غیابی و بدون حضور متهم و وکیل، در شعبه ۱۱۶ دادگاه عمومی شهرستان تبریز صادر شده است.

این حکم بدون اخذ دفاعیات سید احمد رونقی، بدون حضور وکیل وی و تنها با استناد به کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان تبریز و گزارش اداره کل اطلاعات استان آذربایجان شرقی که بر اساس قانون قابل استناد نیست، صادر شده است.

بر اساس آیین دادرسی کیفری، بازجویی و امضای برگه‌های بازپرسی و بازجویی از شخصی که توانایی خواندن نداشته باشد، باید با حضور شخص معتمد باشد؛ حال آنکه درباره سید احمد رونقی این الزام قانونی رعایت نشده است.

احمد رونقی به علت بیماری از ناحیه یک چشم تقریبا نابینا است و از چشم دیگر نیز تقریبا ۵۰ درصد بینایی دارد. وی همچنین از بیماری قلبی رنج می برد و به همین دلیل چند بار تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

پدر حسین رونقی پیش از این هم به دادستانی تبریز احضار شده و برای پذیرش اعترافات دروغین و امضای برگه‌های بازجویی تحت فشار قرار گرفته بود.

خانواده حسین رونقی در چند سال گذشته به دلیل اطلاع رسانی درباره بیماری فرزند زندانی خود و برخوردهای غیرقانونی با وی، بارها از طرف بازجویان اداره اطلاعات تبریز تهدید به برخورد و بازداشت شده اند و حتی یک بار برای زلیخا موسوی، مادر این زندانی سیاسی، نیز حکم جلب صادر شده است.

مادر حسین رونقی که بارها از سوی بازجویان اطلاعات تبریز تهدید شده، چندی قبل در مصاحبه‌ای گفته بود که معاون امنیت دادستان تبریز و بازجویان اداره اطلاعات به وی گفته اند: دنبال آزادی حسین نباشید، ما نمی‌گذاریم او را آزاد کنند.

کلمه پیش از این هم گزارش داده بود که اعضای خانواده رونقی ملکی از سوی بازجویان اداره اطلاعات تبریز تهدید شده‌اند تا درباره وضعیت او و برخوردهای صورت گرفته با وی با رسانه ها مصاحبه نکنند.

حسین رونقی ملکی، که وبلاگ نویس منتقد و فعال حقوق بشر بوده، از آذرماه ۱۳۸۸ به تناوب در زندان بوده و به پانزده سال حبس محکوم شده است، از بیماری‌های متعددی از جمله نارسایی شدید کلیوی رنج می برد. تا جایی که پزشکی قانونی برای وی گواهی عدم تحمل کیفر صادر کرده است. با این حال مسوولان قضایی حاضر به اجرای قانون و آزادی وی از زندان نیستند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'