سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
تجمع اعتراضی مردم لرستان بخاطر خشک‌شدن رودخانه کشکان

تجمع اعتراضی مردم لرستان بخاطر خشک‌شدن رودخانه کشکان

رودخانه کشکان به دلیل خشکسالی و استفاده غیراصولی از آب این رود، در بخشی از مسیر خود خشک شده و از حرکت باز ایستاده است. کشاورزان و طرفداران محیط زیست دست به اعتراض زده و خواهان اقدام مسئولان شده‌اند.

yyhhyکیهان نوین: خشک شدن بخش‌هایی از این رودخانه باعث تلف شدن آبزیان بسیاری شده است.

رودخانه کشکان یکی از سه رودخانه بزرگ لرستان و سیل خیزترین رودخانه این استان است که حوزه آبریز آن با مساحت ۹۷۷۵/۶۶ کیلومتر مربع بخش مهمی از سرشاخه‌های پُرآب رودخانه کرخه را تشکیل می‌دهد.

مهرداد فتحی بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست لرستان، روز سه‌شنبه در رابطه با خشک شدن بخش‌هایی از رودخانه کشکان در محدوده پلدختر به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: «خشک شدن این رودخانه یک فاجعه زیست‌محیطی است.»

بیرانوند افزود: «آب این رودخانه از شهر پلدختر تا منطقه چم‌مهر و هلوش خشک شده است و تمام آبزیان این مسیر یا از بین رفته‌اند یا در حال مرگ هستند.»

به گفته فتحی بیرانوند، در چند نقطه مسیر رودخانه از جمله نزدیک پلدختر و چم گردالی جریان آب کاملاَ قطع شده است که این در تاریخ این رودخانه بی‌سابقه بوده و به یک فاجعه عظیم زیست‎محیطی در مسیر کشکان و سیمره منجر شده است.

خشک شدن رودخانه کشکان در شرایطی رخ داده که در منطقه پلدختر ۱۲۷۰ و در سطح استان لرستان ۱,۳۸۳ تلمبه آب غیرمجاز برای برداشت آب از این رودخانه وجود دارد. کشت برخی محصولات مانند هندوانه، طالبی و برنج در این منطقه آب بسیاری طلب می‌کند.

سال گذشته مهدی اکبریان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با اشاره به این‌که میزان به هدر رفتن آب استان در سال ۹۲ بیش از ۲۵ درصد بوده، خطر خشکسالی در این منطقه را هشدار داده بود.

در پی خشک شدن بخشی از رودخانه کشکان، روز سه‌شنبه ۱۶ تیرماه تعدادی از دوست‌داران محیط‌ زیست و کشاورزان پلدختر در خیابان اصلی این شهر در اعتراض به خشک شدن این رودخانه و برداشت‌های بی‌رویه دست به راهپیمایی زدند.

معترضان با تجمع در مقابل فرمانداری پلدختر از مسئولان خواستند درباره خشکی رودخانه کشکان پاسخگو باشند.

خشک شدن رودخانه‌ها و خشکسالی تنها به استان لرستان محدود نمی‌شود. سال‌هاست که ایران دچار «بحران آب» است و میزان آب تجدیدشونده کشور، یعنی آبی که از بارش‌ها حاصل می‌شود، کاهش پیدا کرده است.

در برخی از استان‌های ایران نیز کشت محصولات کشاورزی که آب بسیار مصرف می‌کنند متوقف شده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'