سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
مشکلات پناهندگان افغان در پاکستان

مشکلات پناهندگان افغان در پاکستان

کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان از جامعه جهانی خواسته تا میلیون‌ها پناهنده افغان را که دهه‌ها است به دلیل جنگ در افغانستان مجبور به زندگی در پاکستان شده اند، “فراموش” نکند.

11427767_1656268644604834_2270622405886804761_nکیهان نوین: براساس آمار این سازمان حدود ۱.۵ میلیون پناهنده افغان در پاکستان زندگی می‌کنند که بیشترشان در شرایط دشواری در اردوگاه‌های پناهندگی در این کشور بسر می‌برند.

آنتونیو گوترس، رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان که امروز از اردوگاه‌های پناهندگان افغان در پاکستان دیدن می‌کرد، گفت که افغانستان برای ایجاد محیط مناسب به عودت‌کنندگان به کمک نیاز دارد.

او گفت: “توجه جامعه بین‌المللی به شدت به بحران خاور میانه در سوریه، عراق و یمن متمرکز شده، اما افغان‌ها پس از سوری‌ها هنوز دومین جمعیت بزرگ پناهجو را در جهان تشکیل می‌دهند.”

آقا گوترس افزود: “جامعه بین‌المللی باید بداند که این تنها مسئولیت ایران و پاکستان یا کشورهای همسایه افغانستان نیست، بلکه یک مسئولیت جمعی است.”

هفته پیش سازمان ملل گزارش داد که شمار کسانی‌که از بیم جنگ، خشونت و آزار و اذیت مجبور به ترک کشورهای‌شان می‌شوند، به ۶۰ میلیون نفر رسیده که نیمی از آنها کودکان اند. پناهندگان افغان در پاکستان پس از حمله شورشیان به یک مکتب/مدرسه در پیشاور در ماه دسامبر سال گذشته، تحت فشار فزاینده قرار گرفته اند.

براساس گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت، شمار افغان‌هایی‌که در ۴ ماه اول سال جاری میلادی از پاکستان به افغانستان بازگشته اند، ۹ برابر آنهایی‌ است که سال گذشته در همین مدت به افغانستان باز گشتند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'