سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
مسمومیت دانش آموزان در چند ولایت افغانستان

مسمومیت دانش آموزان در چند ولایت افغانستان

از شروع سال تعلیمی که حدود سه ماه از آن می گذرد، چندین مورد مسمومیت در ولایت های هرات، بامیان، بدخشان، بادغیس، سمنگان و کاپیسا گزارش شده است.

masmom22.d.he کیهان نوین: در یک هفته گذشته، سه مورد رویداد مسمومیت “مشکوک” دختران دانش آموز در ولایت بامیان مخابره شد که هنوز نوع بیماری که دانش آموزان گرفتار آن شدند، شناسایی و تشخیص داده نشده است.

صبح امروز، حدود نود دانش آموز دختر در ولایت هرات مسموم شدند و دست کم 37 دانش آموز دختر دیگر نیز در ولسوالی شکی ولایت بدخشان به دلیل آنچه مسمومیت خوانده شده، به کلیینک این ولسوالی منتقل شده اند.

وزارت معارف اما اعلام کرده است که در هرات 70 دانش آموز و در بدخشان نیز 16 دانش آموز دختر مسموم شده اند. این وزارت گفته است که چهار معلم نیز در بدخشان مشمول مسموم شدگان هستند.

سيد شمس الله شمس، رييس معارف بدخشان می گوید که وضع صحی شماری از دانش آموزان خوب نیست و به گفته او، انها از مرکز ولایت درخواست کرده که این دانش آموزان توسط هلیکوپتر برای درمان به شهر فیض آباد منتقل شوند. در ولسوالی های هرات دانش آموزان مصونیت جانی ندارد و از نیروهای امنیتی خواست که برای تامین امنیت دانش آموزان و مکاتب اقدام کنند.

در سال 1391 که بیشترین حوادث مسمومیت دانش آموزان در آن سال رخ داد، اداره امنیت ملی کشور گفته بود که مسمومیت دانش آموزان دختر کار گروه طالبان است.
ماموران این اداره، در آنزمان و تنها در ولایت تخار در شمال کشور، پانزده نفر را در ارتباط با رویدادهای مسمومیت دانش آموزان دستگیر کردند که گفته شد، بیشتر این افراد با گروه طالبان ارتباط داشتند.
با این حال، وزارت معارف به مردم اطمینان داده است که موضوع مسمومیت دانش آموزان را در همکاری با سایر ادارات دولتی به شکل جدی بررسی می کند

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'