سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
تلاش واهی روحانی در صلح آمیز نشان دادن فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی

تلاش واهی روحانی در صلح آمیز نشان دادن فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی

حسن روحانی ، روز شنبه ۲۳ خرداد از اجرای پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح های اتمی دفاع کرده و گفته است که جمهوری اسلامی ضمن اجرای اين پروتکل، اجازه دسترسی ديگران را به اسرارش نخواهد داد.

imagesکیهان نوین:  حسن روحانی در کنفرانس خبری در آستانه دومين سالگرد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در يک کنفرانس خبری به پرسش خبرنگاران پاسخ داده است . وي در پاسخ به پرسشی در خصوص اجرای پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح های اتمی گفته است:«پروتکل الحاقی را اجرا می کنيم و ثابت می کنيم اتهامات بی اساسی که در زمينه ساخت بمب اتم به ما نسبت داده شد بی اساس است. »

حسن روحانی تصریح کرده است:«پروتکل الحاقی مخصوص ايران نيست و ۱۲۴ کشور آن را امضا کرده‌اند. بنابراين اين پروتکل چيز بدی نيست زيرا کشورهای زيادی آن را اجرا کرده‌اند. تعهدات پروتکل دو طرفه است و هرچه در ساير کشورها اجرا شود در ايران هم اجرا می‌شود. در پروتکل الحاقی چيزی به عنوان کلمه بازرسی وجود ندارد. ما در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ اين پروتکل را داوطلبانه اجرا کرديم. همان زمان هم بحث‌های بی اساسی درباره بازرسی از مجلس شورای اسلامی، خانه علما و مساجد مطرح شد. الان هم حرف‌های بی اساس زده می‌شود.»

حسن روحانی  با اشاره به اينکه ما اجازه نمی‌دهيم اسرار کشور به بهانه اجرای پروتکل الحاقی در دست ديگر ان قرار گيرد گفت: ما عضو کنوانسيون شيميايی هم هستيم آن جا هم دسترسی‌هايی وجود دارد ولی ما اسرار کشور را حفظ کرده‌ايم. ما اجازه نمی‌دهيم اسرار فناوری های ما به دست ديگران بيافتد.»

دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ برای دستیابی به یک توافق نهایی از سال ۲۰۱۳ و با روی کار آمدن دولت حسن روحانی آغاز شده است و اکنون مهلت سه ماهه ای که ایران و شش قدرت جهانی برای تدوین و نهایی کردن متن توافق جامع به خود داده اند، به سرعت در حال سپری شدن است و تنها هفده روز از آن باقی مانده است.

يکی از چالش های اصلی مذاکره کنندگان برای نهايی کردن متن توافق جامع، موضوع بازرسی ها و دسترسی ها برای تاييد برنامه اتمی ايران است و گفته می شود راه حل اين موضوع توافق بر سر يک سند با عنوان «ضميمه پروتکل الحاقی»است.

این در حالی است که مسئله دسترسی به مراکز نظامی ايران بر اساس پروتکل الحاقی در پيمان منع گسترش سلاح هسته‌ای معروف به ان‌پی‌تی به موجی از رويارويی‌ها بين تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای و مخالفان آنها در ايران منجر شده‌است.

علاء‌الدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران، تأکيد کرده‌است که حتی در صورت تصويب پروتکل الحاقی در مجلس ايران، بازديد از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای از اجرای اين پروتکل «مستثنی» خواهد شد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'