سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

درخواست تجدید نظرکمیسیون امنیت ملی مجلس نسبت به روابط جمهوری اسلامی و عربستان سعودی

نقوی حسینی،عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتشار اسناد جدید ویکی لیکس در مورد رویکرد دولت عربستان در مورد ایران، خواستار پیگیری موضوع و تجدیدنظر در روابط تهران با ریاض شد.

downloadکیهان نوین: نقوی حسینی با اشاره به انتشار اسناد سایت ویکی لیکس و توطئه خواندن اقدامات عربستان در ایران به خبرگزاری مهر گفت: «اولین گام این است که در روابط با چنین کشوری تجدیدنظر شود؛ چون اصلاً قابل قبول نیست که علیه ما مداخله و توطئه کنند و اسناد آن نیز منتشر شود و ما همچنان عادی رفتار کنیم.»

سایت ویکی لیکس روزجمعه ۲۹ خرداد گذشته از به دست آوردن ۵۰۰ هزار سند دولت عربستان خبر داد که تاکنون بیش از ۶۰ هزار سند از آنها روی این سایت منتشر شده است.

اهدای کمک هزینه تحصیلی و اقامت به مبلغی نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار آمریکا به علی مهاجرانی ، فرزند عطا الله مهاجرانی؛ وزیر ارشاد در دولت خاتمی که هم اکنون ساکن لندن است، تلاش برای راه اندازی شبکه های ماهواره ای مخالف حکومت ایران و ارتباطگیری با مخالفان برای هماهنگ کردن آنها از جمله این اسناد است.

درسندی دیگر سعود الفیصل، وزیر وقت امورخارجه عربستان سعودی نوشته است که از طریق سفارت این کشور در تهران متوجه شده است که ایران به امارات پیشنهاد داده در ازای دفاع از دولت بشار اسد در سوریه در موضوع جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس سکوت پیشه کند.

در تحولی دیگر، دراختیار بودن ۴۰ درصد بازار روغن نباتی ایران دردست یک سهامدار اهل عربستان سعودی با انتقاد نمایندگان مجلس روبرو شده است.

روح الله بیگی ئیلانلو نماینده مجلس، با امنیتی خواندن این موضوع به سایت تابناک گفت: « نباید بر مبنای هر شاخصه‌ای، تامین یکی از اقلام اساسی مورد نیاز کشور را در اختیار شرکتی گذاشت که ملیت ایرانی ندارد.»

اشاره این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به شرکت صنعتی صافولا بهشهر است که سهامدار اصلی و رئیس هیئت مدیره آن یک سرمایه گذار عربستانی است .
ایران و عربستان در ماه های اخیر بر سر برخی از مسائل منطقه ای از جمله جنگ داخلی در سوریه و یمن روابط پرتنشی داشته‌اند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'