سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
حمله نیروهای کورد و پیشروی تا “پایتخت داعش”

حمله نیروهای کورد و پیشروی تا “پایتخت داعش”

حمله نیرویهای پیشمرگه همچنان پوزه فاشیسم اسلامی (داعش) را بر خاک می مالد و مناطق اشغالی را از وجود کثیف آنها پاک می کند. نیروهای کرد تا ۵۰ کیلومتری رقه که پایتخت دولت اسلامی به شمار می‌رود پیش رانده‌اند.
عراق - داخل صفحهکیهان نوین: نیروهای کرد تا ۵۰ کیلومتری رقه که به پایتخت گروه تروریستی “دولت اسلامی” تبدیل شده است، پیش رانده‌اند. رقه یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های داعش در سوریه است. با حمایت هوایی ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا و در همکاری با گروه‌های کوچک شورسیان سوری، نیروهای کرد “یگان‌های مدافع خلق” موفق شده‌اند پایگاه “تیپ ۹۳” را که در شمال رقه واقع شده، از داعش باز پس بگیرند.

این خبر را روز سه‌شنبه (۲۳ ژوئن/ ۲ تیر) گروه ناظر حقوق بشر سوریه که مقر آن در بریتانیا است و همچنین سخنگوی “یگان‌های مدافع خلق” تایید کرده‌اند. گروه ناظر حقوق بشر سوریه اطلاعات خود را از ماموران و شاهدان عینی در محل به دست می‌آورد و راستی‌آزمایی این خبرها از سوی منابع مستقل دشوار است. بنا بر این گزارش‌ها، هر دو جبهه در نزدیکی منطقه عین‌عیسی درگیری شدیدی با یکدیگر داشته‌اند.

پایگاه “تیپ ۹۳” را نیروهای دولت اسلامی یک سال پیش از کنترل نیروهای دولتی سوریه خارج کردند و خود کنترل آن را به دست گرفتند.

با پیشروی کردها و تصرف پایگاه “تیپ ۹۳” می‌توان گفت که به گروه تروریستی “دولت اسلامی” ضربه بزرگی وارد شده است. مسیرهایی که رقه را به دیگر پایگاه‌های “دولت اسلامی” در اطراف شهر حلب در شمال باختری سوریه و حسکه در شمال خاوری این کشور پیوند می‌دهند، از این منطقه می‌گذرند.

پنتاگون: يکی از سران داعش کشته شد

از سوی دیگر وزارت دفاع آمریکا هم اعلام کرده است که در پیکار با نیروهای “دولت اسلامی” به موفقیت‌هایی دست یافته است. بنا بر این گزارش‌ها، در حملات هوایی به شهر موصل در عراق، یکی از اعضای “دولت اسلامی” که تونسی‌تبار است و الحرزی نام دارد، به قتل رسیده است.

استیو وارن، سخنگوی پنتاگون، اعلام کرده است که این موفقیت “دولت اسلامی” را در توان خود برای جذب نیروهای جهادگرای اهل شمال آفریقا تضعیف می‌کند.

الحرزی به دلیل نقش احتمالی در حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی در سپتامبر سال ۲۰۱۲ تحت تعقیب بود. در ماه مه سال ۲۰۱۵ آمریکا جایزه‌ای سه میلیون دلاری برای اطلاعاتی که موجب دستگیری یا مرگ الحزری شوند، تعیین کرده بود.

پیکارگران کرد “یگان‌های مدافع خلق” همچنین هفته‌ی گذشته کنترل کامل شهر تل ابیض را در دست گرفته ‌و افراد گروه “دولت اسلامی” را از این شهر مرزی بیرون راندند. شهر تل ابیض در مرز ترکیه منطقه‌ای استراتژیک برای نیروهای “دولت اسلامی” به شمار می‌آمد و از دست دادن آن ضربه‌ای سنگین برای داعش بود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'