سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

توافق نهایی در فروش نفت و گاز ایران توسط روسیه

بيژن زنگنه وزير نفت اعلام کرد: ايران و روسيه به منظور فروش نفت و ايجاد صندوق مشترکی برای خريد انواع کالاها و محصولات در ازای پول نفت به توافق نهايی دست يافتند.

downloadکیهان نوین: با گذشت بيش از دو سال از انتشار خبر توافق نفتی ايران و روسيه به منظور تهاتر نفت و کالا، روز گذشته بيژن زنگنه وزير نفت اين خبر را به طور رسمی در جمع خبرنگاران خارجی تائيد کرد.

بر اساس توافق بزرگ نفتی تهران- مسکو، به زودی روزانه ۵۰۰ هزار بشکه طلای سياه ايران به روسيه ارسال می شود تا پس از فروش اين نفت توسط روس‌ها، در ازای پول نفت ايران کالاها و محصولات مختلف غير نفتی همچون گندم، فولاد و تجهيزات نفتی وارد کشور کند.

بيژن زنگنه وزير نفت با تاکيد بر اينکه با الکساندر نوواک وزير فدراسيون انرژی روسيه در وين پايتخت اتريش توافق کرده که روزانه کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز در مقابل پول نقد از ايران خريداری کنند، گفت: ايران اين پول‌ها را برای خريد اقلامی نظير فولاد، گندم و محصولات جانبی توليد نفت از روسيه استفاده خواهد کرد.

بخشی از اين توافق نفتی بين ايران و روسيه شامل کشورهايی همچون قزاقستان و بلاروس هم خواهد شد به طوری که وزير نفت ايران تاکيد می‌کند: قزاقستان و بلاروس هم بر اساس توافق خريد نفت از ايران را انجام خواهند داد چرا که آنها هم بخشی از اتحاديه اوراسيا هستند.

مدير امور بين‌الملل شرکت ملی نفت ايران با تاکيد بر اينکه روس‌ها بايد نفت خام ايران را ببرند و بفروشند و پولش در صندوقی بماند، تصريح کرد: براساس منابع اين صندوق امکان خريد انواع کالا و تجهيزات فراهم می شود.وی درباره توافق نفتی ايران و روسيه، گفت: اين توافق به منزله تهاتر کالا در برابر نفت نيست.

اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه محدوديتی در فروش نفت ايران توسط روسيه وجود ندارد، اظهار داشت: البته ممکن نيست همه نفت ايران را شامل شود، زيرا تعهد فروش به ساير مقاصد نفتی داريم.

مدير امور بين الملل شرکت ملی گاز ايران نيز در گفتگويی با اشاره به تمايل ايران به منظور استفاده از خط لوله «ترکيش استريم» به منظور انتقال گاز طبيعی خود به بازار اروپا، گفته است: گاز ايران می تواند در آينده توسط اين خط لوله ترانزيت شود.

اين مقام مسئول همچنين تاکيد کرد: در آينده خطوط لوله گاز ايران می تواند به اروپا برسد و خطوط لوله گاز روسيه به اروپا شايد به يکديگر بپيوندند و به طور مشترک به اروپا گاز تحويل دهند.

خط لوله گازی ترکيش استريم برای ترانزيت گاز روسيه به ترکيه و اروپا با عبور از بستر دريای سياه طراحی شده است و ظرفيت ترانزيت ٦٣ ميليارد مترمکعب گاز را در سال دارد.

مدير امور بين‌الملل شرکت گاز همچنين با يادآوری اينکه تهران تمايل به اشتراک گذاشتن تخصص های مربوط به فناوری گاز با روسيه، به عنوان بخشی از توسعه سطح همکاری های دو کشور دارد که امکان آن پس از لغو تحريم‌های غرب عليه ايران به وجود می آيد، خاطرنشان کرد: شرکت گاز ايران برای همکاری با شرکت روسی گازپروم توافق کرده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'