سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
” قانون نبودن احکام صادر شده برای وب نگاران “

” قانون نبودن احکام صادر شده برای وب نگاران “

گزارشگران بدون مرز اخیرا دربیانیه‌ای بازداشت و سرکوب وب‌نگاران و فعالان شبکه‌های اجتماعی را محکوم کرده است.

images (1)کیهان نوین: این سازمان در بیانیه‌اش که روز دوشنبه یکم تیرماه منتشر شد، ضمن اشاره به دو بازداشتی اخیر فضای مجازی، بار دیگر آنچه را «اقدامات سرکوب‌گرانه در ایران علیه روزنامه نگاران و وب‌نگاران» خواند، محکوم کرد.

رضا معینی، مسئول بخش ایران سازمان گزارشگران بدون‌مرز اظهار داشت: برخی از این حکم‌ها شکل سورئالیستی دارند. مثلا در مجموع ۱۳۲ سال حکم زندان صادر شده است. یا مثلا اعضای سایت نارنجی برای فعالیت رسانه‌ای و اینترنتی احکامی بین ۲ تا ۱۱ سال گرفته‌اند. این حکم‌ها از سنگین‌ترین احکامی بوده که تاکنون ما شاهد آن بوده‌ایم. در دوره‌های قبل از سال ۹۲ ما احکامی مثل ۲۰ سال زندان برای آقای سخی، وب‌نگار بلوچ را داشته‌ایم. ولی پس از آن احکام صادر شده، حیرت‌انگیز و حتی به لحاظ حقوقی دارای اشکال هستند.

بیشترین احکامی که علیه روزنامه نگاران و وب‌نگاران صادر شده، از سوی شعبه ۲۸ و ۱۵ دادگاه انقلاب صورت گرفته که دو رئیس شعبه آنها، آقایان مقیسه و صلواتی، تحت فرمان وزارت اطلاعات و سپاه هستند. اگر وکلا امکان دفاع داشته باشند، این احکام صادر شده، حتی در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی هم قابل توجیه نیستند و دارای اشکالات فراوانند.

محمود موسوی‌فر و شایان اکبرپور، دو تن از بازداشت شدگان اخیر هستند که صفحه فیس بوک «راهیان» و وبلاگ «رهایی» را مدیریت می‌کردند.

این دو نفر روز دهم خردادماه سال ۹۴ توسط ماموران اطلاعات سپاه در تهران بازداشت شده‌اند و علت و محل بازداشت آنان به خانواده‌هایشان اعلام نشده است.

در بخشی از بیانیه گزارشگران بدون مرز نوشته شده که از آغاز دوره ریاست جمهوری حسن روحانی، نزدیک به صد شهروند وب‌نگار بازداشت و بسیاری از آنها به حبس های سنگین محکوم شده‌اند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'