سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

ورود جمهوری اسلامی و عربستان سعودی به دور جدیدی از تنش‌ها

مقامات جمهوری اسلامی در حالی که حملات هوایی عربستان سعودی علیه مواضع حوثی های یمن نتوانست اهداف ریاض را محقق کنند، اکنون منتظر اتفاقات جدید هستند.

imagesکیهان نوین: زمانی که حسن روحانی، پیروز انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 شد، بهبود روابط با عربستان سعودی را به عنوان یکی از اولویت های در دستور کار خود عنوان کند. این در حالی است که مسئولیت پیشین وی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی با کشورهای اروپایی همزمان با سفر رییس دولت اصلاحات، به عربستان سعودی همراه بود، موضوعی که بسیاری را به باور اینکه بهبود روابط جمهوری اسلامی و عربستان ممکن است، تشویق کرد.

شنبه گذشته اما، همزمان با ادامه حملات هوایی عربستان سعودی و متحدانش علیه یمن، حسن روحانی در یک سخنرانی به دولت بی تجربه عربستان تاخت و گفت: ریاض موضوعات منطقه ای و بین المللی را درک نمی کند و فکر می کند که می تواند قدرت را از طریق استفاده از بمب و نشان دادن نفوذ خود در منطقه نشان دهد.

در عربستان سعودی اما، ملک سلمان نسبت به پادشاه پیشین عربستان سعودی و برادرش که در ژانویه گذشته درگذشت، در سخن گفتن درباره جمهوری اسلامی صریح تر است. وی در اجلاس هفته گذشته 6 کشور حاشیه خلیج فارس گفت که قدرت های خارجی (اشاره به جمهوری اسلامی) تلاش می کردند تا قدرت خود را تحمیل کنند و نزاع های فرقه ای را گسترش دهند.

رهبران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و بسیاری از رسانه های عربی منطقه این روایت را مطرح می کنند که جمهوری اسلامی در حال مسلح کردن حوثی های یمن به عنوان بخشی از طرح و برنامه تهرات برای کنترل جهان عرب است. آنها این موضوع را نتیجه خروج آمریکا از منطقه و آماده شدن برای رسیدن به توافق هسته ای با جمهوری اسلامی عنوان می کنند. بر این اساس، از ملک سلمان، پادشاه عربستان، محمد بن نایف بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان و ولیعهدِ ولیعهد عربستان به طور گسترده ای در رسانه های سعودی به عنوان سه فرشته آسمانی یاد می شود.

جمهوری اسلامی می داند نمی تواند در مسابقه تسلیحانی با کشورهای عرب پیروز شود، نوشت: روحانی نیز قراردادها و توافقات تسلیحاتی اعلام شده از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس را زیر سوال برد؛ قراردادهایی شامل توافق 7.1 میلیون دلاری قطر با فرانس، مذاکرات امارات با فرانسه به ارزش 11 میلیون دلار.

روحانی در سخنرانی که از تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی پخش می شد گفت: دنیا نباید به مشکلات منطقه ما لبخند بزند، برخی از کشورهای اروپایی یا آمریکایی نباید از فروش بیشتر سلاح به این یا آن کشور احساس غرور کنند.

با این حال، هراتفاقی که در کمپ دیوید و در نشست این هفته اوباما با رهبران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس رخ دهد، عربستان سعودی با دو گزینه افزایش حملات نظامی در یمن یا شکست مداخله نظامی در این کشور مواجه خواهد بود. مذاکرات یمنی شامل گروه ها و جناح های مختلف خواهد بود اما موفقیت آنها به تمایل آنها برای زمین گذاشتن سلاح هایشان و بازگشت هادی به عنوان رئیس جمهوری یمن بستگی دارد.

در هر صورت، باید گفت که تنش میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی به عنوان دو قدرت منطقه ای وارد دوره جدیدی شده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'