سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
کشته شدن ۹ پناهجوی افغان‌ در یک سانحه رانندگی در ایران

کشته شدن ۹ پناهجوی افغان‌ در یک سانحه رانندگی در ایران

در حادثه‌ای که در جاده رستم‌آباد – بم ایران رخ داد، یک خودرو که حامل پناهجویان افغان‌ بود دچار حادثه شد و ۹ تن از آن‌ها به همراه راننده ایرانی در آتش سوختند.

afghanکیهان نوین: هادی تندفکر، فرمانده پلیس راه بم – زاهدان گفته است که این حادثه حوالی ساعت چهار بامداد امروز جمعه ۲۹ فروردین رخ داده و خودرو مزبور یک دستگاه سواری پژو پارس بوده که از مسیر شرق به غرب در محور رستم‌آباد به بم حرکت می‌کرده است.

به‌گفته او این خودرو حامل ۱۴ پناهجوی افغان بوده که پنج نفر از آن‌ها در صندوق عقب خودرو جاسازی شده بودند. این پنج نفر نیز در این حادثه به‌ شدت دچار سوختگی شده‌اند و توسط مأموران اورژانس به بیمارستان پاستور بم منتقل شده‌اند.

دلیل این حادثه «عدم توجه به جلو، سرعت غیرمجاز و رانندگی مخاطره‌آمیز» ذکر شده است. این خودرو از روبه‌رو با یک دستگاه کامیون کمپرسی بنز که هم‌مسیر و در مسیر مجاز محور رستم‌آباد به بم در حرکت بوده برخورد می‌کند و به علت شدت برخورد از مسیر خارج و بلافاصله دچار آتش‌سوزی می‌شود. به‌هنگام این حادثه چراغ‌های خورو خاموش بوده‌اند.

فرمانده پلیس راه بم – زاهدان گفته که حمل این تعداد مسافر توسط خودرو در هیچ جای دنیا متداول و مرسوم نیست.

بنا به گفته این فرمانده پلیس، ظاهراً در این منطقه جابه‌جایی قاچاقی افغان‌هایی که مجوز اقامت در ایران را ندارند، متداول است و خودروهایی که دست به چنین اقدامی می‌زنند «با سرعت‌های بالا، حرکات مخاطره‌آمیز و به صورت کاروانی حرکت می‌کنند» و موجب بروز چنین حوادثی می‌شوند.

دفتر اتباع و مهاجران وزارت کشور ایران گزارش کرده است که ۲.۴ تا ۳ میلیون افغان در ایران زندگی می‌کنند که از این تعداد حدود ۱.۴ تا دو میلیون نفر مجوز قانونی سکونت در ایران را ندارند.

وضعیت افغان‌ها در ایران در طول چند سال اخیر به دلیل افزایش بازداشت‌های غیرقانونی مهاجران، نبود کمک‌های بشردوستانه و افزایش تبعیض در کار، مدرسه‌ها و دیگر مکان‌های عمومی وخیم‌تر شده است.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر بارها نقض حقوق پناهندگان و مهاجران افغان توسط جمهوری اسلامی ایران را گزارش داده‌اند. با وجود این، ایران علاوه بر پاکستان، هنوز هم یکی از پناهگاه‌های اصلی پناهندگان افغان برای فرار از جنگ و شرایط بد اقتصادی به‌شمار می‌رود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'