سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
مرگ حداقل ٩ نوزاد در بیمارستانی در تهران به دلیل عفونت‌های بیمارستانی

مرگ حداقل ٩ نوزاد در بیمارستانی در تهران به دلیل عفونت‌های بیمارستانی

مرگ ٩ نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان امام خمینی در تهران، به دلیل عفونت‌های بیمارستانی، طی دو ماه گذشته خبری بود که در روزهای پایانی سال گذشته به دلیل تعطیلی ١۵ روزه رسانه‌های چاپی و نیمه تعطیل بودن خبرگزاری‌های داخل ایران گم شده بود.

images (26)کیهان نوین: یکی از کارمندان مجتمع بیمارستانی با تایید این خبر گفته است، تعداد نوزادان فوت شده بیش‌تر از ٩ نفر بوده و حتا یکی از نوزادان پس از سال‌ها چشم انتظاری مادر و پدر و به روش لقاح مصنوعی متولد شده بوده.

این کارمند بیمارستان که مایل به درج نام خود نبوده همچنین گفته است، مسوولان بیمارستان هم تمایلی به رسانه‌ای شدن این موضوع نداشتند اما نتوانستند مانع از انتشار خبر فوت ٩ نوزاد شوند و عفونت آسینتوباکتر هم به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان وارد شده و بخش ویژه نوزادان را هم بیش از ١٠ روز تعطیل کردند.

در همین حال صدف علی‌ پور، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن تایید خبر فوت این ٩ نوزاد در فاصله ماه‌های دی تا اسفند ٩٣ گفته است که تنها سه نوزاد به عفونت بیمارستانی «آسینتوباکتر» مبتلا شدند و علت فوت سایر نوزادان بیماری‌های «زمینه‌‌ای» بوده است.

باکتری «آسینتوباکتر» که از علل مهم عفونت‌های بیمارستانی است در هوای بیمارستان، لباس شسته شده، و بالش‌های بیمارستان و صابون‌ها دیده شده است.

محمدحسین میردهقان، مدیرکل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، نیز گفته است که علت فوت ٩ نوزاد «صرفا بر اثر عفونت بیمارستانی» نبوده است.

وی در عین حال خبر داده که پس از مثبت بودن «نتیجه کشت‌های انجام شده» از نوزادان فوت شده، بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان و بخش زایمان بیمارستان امام خمینی «ایزوله و ضدعفونی شده و مصوبات کمیته کنترل عفونت بیمارستان هم اقدامات انجام شده برای گندزدایی بخش را تایید کرده است».

میردهقان ضمن «طبیعی» خواندن وجود عفونت در محیط‌‌های بیمارستانی «و به‌خصوص بیمارستان امام خمینی» گفته است که «معمولا بیماران پرخطر و عارضه‌دار» به این بیمارستان ارجاع می‌شوند.

در شهریور ۹۳، نیز هفت بیمار در بیمارستان مدرس تهران در حین عمل جراحی قلب دچار عفونت بیمارستانی شده بودند.

در همین حال روز ۲۳ تیرماه سال گذشته نیز ده نفر در بیمارستان نیمه شعبان شهر ساری پس از عمل جراحی چشم دچار عفونت بیمارستانی شدند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'