سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
سفر 3 روز ریس جمهور افغانستان به دهلی نو

سفر 3 روز ریس جمهور افغانستان به دهلی نو

رئیس جمهور غنی بعدظهر امروز برای سفری سه روزه به هند رفت؛ قرار است آقای غنی در این سفر با رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیران بخش بازرگانی هند درباره‌ی مسایل سیاسی، امنیتی و اقتصادی دیدار و گفت‌وگو کند.
ghaani_04janکیهان نوین: درهمین حال اعضای مجلس نماینده‌گان و آگاهان سفر رئیس جمهور غنی را به هند فرصت خوبی برای گسترش روابط کابل و دهلی نو و رفع نگرانی هند از بهر گسترش در روابط کابل و اسلام آباد می‌دانند.

رئیس جمهور در هفت ماه نخست حکومت وحدت ملی در سفرهای منطقه‌ای خود از کشورهای پاکستان، چین و ایران دیدار کرد.

درهمین حال برخی از آگاهان سیاسی بر این باورند که نزدیکی افغانستان با پاکستان برای همکاری این کشور در روند کشاندن طالبان به میز گفت‌وگوهای صلح بر روابط کابل و دهلی نو سایه افگنده است.

برخی از نماینده‌گان در شورای ملی سفر رئیس جمهور غنی را به هند؛ برای متوازن ساختن سیاست خارجی افغانستان با کشورهای منطقه با اهمیت می‌دانند.

بکتاش سیاوش نماینده‌ی مردم کابل در مجلس اظهارداشت: “هندی‌ها برداشت‌شان را از رئیس جمهور غنی و برنامه‌ی کاری‌اش دارند، اینکه تلاش بیش از حد با پاکستان بر این سفر سایه افگنده است؛ من فکر نمی‌کنم که یک سفر بسنده باشد و حکومت افغانستان باید سیاست خارجی‌اش را در برابر کشورهای منطقه بگونه روشن واضح سازد”.

وزارت امور خارجه می‌گوید که نزدیکی کابل با اسلام آباد هیچگونه تأثیری بر روابط کابل و دهلی نو نداشته است و دیدار رئیس جمهور غنی از هند، سبب گسترش بیشتر در روابط سیاسی و بازرگانی میان دو کشور خواهد شد.

فرامرز تمنا رئیس مرکز مطالعات راهبردی وزارت امور خارجه تأکید کرد: “ما همیشه با هندوستان دارای روابط حسنه بوده‌ایم و در تمام فراز و فرودها پیوندهای ما مستحکم بوده است. هیچ دلیلی وجود ندارد که روابط افغانستان با هر کشور دیگری سبب تضعیف نقش هند در افغانستان شود. روابط ما با هند بگونه‌ای است که با روابط ما با کشورای دیگر قابل مقایسه نیست”.

نخستین سفر رئیس جمهورغنی به هند برای گسترش روابط بازرگانی و اقتصادی میان دو کشور به ویژه تشویق بازرگانان هندی به سرمایه‌گذاری در افغانستان و ادامه‌ی کمک‌های این کشور با افغانستان مهم دانسته می‌شود.

آذرخش حافظی رئیس روابط جهانی اتاق تجارت و صنایع خاطرنشان کرد: “افغانستان نه تنها بخاطر رشد اقتصادی و صنایع از کمک هند که از تکنالوژی خوبی دارد؛ می‌تواند استفاده کند در عین زمان می‌تواند که یک راه ترانزیتی برای پیوند اقتصاد هند بر آسیای مرکزی و آسیای غربی باشد”.

هند در چهارده سال اخیر پس از امریکا، بریتانیا، جاچان و آلمان، هند پنجمین کمک کننده‌ی افغانستان بوده است و در این مدت ۲ میلیارد دالر در پروژههای بازسازی افغانستان کمک کرده است.

رئیس جمهور را در این سفر انجنیر محمدخان معاون اول ریاست اجرائیه، صلاحالدین ربانی وزیر امور خارجه، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، اکلیل حکیمی وزیر مالیه، داوود شاه صبا وزیر معادن و پترولیم، داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه، محمد همایون رسا وزیر تجارت و صنایع، اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری، نسرین اوریاخیل وزیر کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولان، شیرمحمد کریمی لوی درستیز وزارت دفاع ملی، عبدالسلام رحیمی رئیس عمومی اداره امور ریاست جمهوری، اجمل عبید عابدی سخنگوی مقام عالی ریاست جمهوری و شماری از تاجران افغان و نماینده‌های رسانه‌ها همراهی میکنند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'