سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

رتبه دوم بیشترین اعدام برای جمهوری اسلامی بعد از چین

گزارش تازه سازمان عفو بین‌الملل درباره اعدام نشان می‌دهد که ایران پس از چین همچنان بیشترین  اعدام را با ۲۸۹ اعدام در سال ۲۰۱۴  در میان کشورهای جهان دارد.

download (10)کیهان نوین: سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود که روز چهارشنبه اول آوریل منتشر کرد، به مجازات مرگ و موارد صدور و اجرای حکم اعدام در جهان در سال ۲۰۱۴ پرداخته که بر پایه این گزارش، موارد ثبت‌شده‌ صدور حکم اعدام در جهان در سال گذشته میلادی با افزایش ۵۴۱ حکم به ۲۴۶۶ حکم رسیده است.

پس از چین ایران، با ۲۸۹ اعدام در سال ۲۰۱۴ بیشترین اعدام را در میان کشورهای جهان به اجرا گذاشته است. پس از چین و ایران، عربستان سعودی، عراق و آمریکا کشورهایی هستند که به ترتیب با ۹۰، ۶۱ و ۳۵ فقره اعدام بیشترین اعدام‌ها را داشته‌اند.

سخن‌گوی هیات رییسه این سازمان در آلمان در این ارتباط تصریح کرده است: «دقیقا در سالی که ما شاهد اعدام‌های انزجارآور در جهان توسط گرو‌ه‌های مسلح، چون دولت اسلامی هستیم، این شرم‌آور است که برخی از کشورها صدور حکم اعدام را با مسئله مقابله با ترویسم توجیه می‌کنند.»

در این گزارش آمده است که به جز ۲۸۹ اعدامی که در رسانه‌های رسمی اعلام‌شده برخی منابع معتبر دیگر از ۴۵۴ اعدام دیگر نیز خبر داده‌اند که به این ترتیب تعداد کل اعدام‌ها در ایران به ۷۴۳ مورد می‌رسد.

از میان اعدام‌شدگانی که درباره‌شان رسما اطلاع‌رسانی شده، ۱۱ نفر زن بوده‌اند. ۱۲۲ نفر هم با محکومیت‌های مرتبط با مواد مخدر اعدام شدند.

عفو بین‌الملل می‌گوید ۱۴ نفر از اعدام‌شدگان در ایران در هنگام ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشتند.

یکی از نکات مثبت در گزارش سازمان عفو بین‌الملل این است که شمار کشورهایی در جهان که در آن‌ها حکم اعدام اجرا می‌گردد، در طی بیست سال گذشته از ۴۱ به ۲۲ کشور کاهش یافته است. یکی از آخرین نمونه‌ها در این زمینه کشور ماداگاسکار است که سال ۲۰۱۴ مجازات اعدام در این کشور را لغو کرد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'