سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
ایجاد راه های آسان تجاری از سوی دولت پاکستان برای بازرگانان افغان

ایجاد راه های آسان تجاری از سوی دولت پاکستان برای بازرگانان افغان

هیات تجاری پاکستان در سفری به افغانستان از اجرائی شدن تسهیلات تازه به سرمایه گذاران و تاجران افغان خبر داده است.

150416102840_paksitan_afghanistan_624x351_argکیهان نوین: خرم دستگیر‌خان، وزیر تجارت پاکستان در کابل به خبرنگاران گفت که در نخستین سفر خود به افغانستان با رهبران حکومت وحدت ملی و مقام‌های اقتصادی افغانستان ملاقات کرده و در مورد تجارت، سرمایه‌گذاری و روابط اقتصادی بین کابل و اسلام آباد صحبت کرده اند.

آقای دستگیر‌خان گفت که هدف اصلی سفر هیات پاکستانی به کابل انجام تعاملات اقتصادی بین دو کشور است که جزئی از “فصل جدید روابط دو کشور” در عرصه‌های مختلف می‌باشد.

او گفت کشورش برای گسترش روابط تجاری اخیرا تصامیم گسترده‌ای را به اجرا گذاشته است؛ از این پس هشتاد درصد محموله های ترانزیتی-تجاری افغانستان از بندر کراچی بدون اسکن می تواند عبور کند و همچنین ۹۵ درصد کالای تاجران افغان در این بندرگاه بین ۲۴ تا حداکثر ۴۸ ساعت طی مراحل می‌شود که “این از خواست های دیرینه تاجران افغان بوده است.”

او همچنین تعهد کرد که از آغاز ماه ژوئیه با راه اندازی خط آهنی در پاکستان، هر هفته چهارصد کانتینر به انتقال کالای ترانزیتی افغانستان اختصاص خواهد یافت و در نتیجه مشکل قیمت‌ها و تاخیر زمانی تجارت در مسیر تورخم و کراچی کاهش پیدا خواهد کرد.

حکومت پاکستان انتظار دارد که با رویکار آمدن حکومت های جدید در هر دو کشور، فصل جدیدی از روابط را که در گذشته پر تنش و فراز و نشیب دار بوده، از سر گیرد.

وزیر تجارت پاکستان در بخشی از صحبت های خود گفت که در برابر این امتیازاتی که به تاجران افغان قایل شده اند، از حکومت افغانستان هم تقاضایی هایی دارند.

یکی این که حکومت افغانستان گفت‌وگوها را برای امضای توافقنامه امتیازات تجاری بین دو کشور شروع کند و به متنی که پاکستان در این زمینه فرستاده پاسخ دهد.

وزیر تجارت پاکستان می‌گوید که تجارت رابطه دو طرفه است و در ملاقات های خود با مقام های افغان واضح کرده که این توافقنامه می‌تواند به نفع کالای دو کشور در بازارهای دو کشور تمام شود.

مسئولان وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که پاکستان در گذشته تعهداتی کرده که عملی نکرده اما اخیرا نشانه‌های از عملی شدن تعهدات این کشور دیده می‌شود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'