سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
ایجاد بازار زنانه در ولایت بامیان

ایجاد بازار زنانه در ولایت بامیان

زنان از ايجاد بازار دايمى زنانه در شهر باميان استقبال کرده، ميگويند که به راحتى مى توانند اشيا و وسايل مورد نظر خود را از اين بازار خريدارى نمايند.

صنايع دستى زنان باميانکیهان نوین: اين بازار، شامل حدود٢٠ دکان بوده که زمين آن به شکل مجانى از سوى شاروالى براى انجمن هاى زنان باميان توزيع گرديده است.
زنان دراين بازار؛ صنايع دستى از قبيل گليم، نمد، واسکت و لباس هاى موره دوزى و خامکدوزى و فراورده هاى زراعتى مانند ماست، چکه، قروت و مسکه را عرضه ميکنند
انجنير خادم حسين فطرت شاروال باميان گفت که هدف از توزيع زمين براى اين دکانها، حمايت از بخش اقتصاد خصوصى خانم ها بوده و مسووليت اعمار آن، به دوش انجمن هاى زنان است.
فطرت گفت: “بااعمار اين دکانها، آدرس مشخص براى فروش صنايع دستى و فراورده هاى زراعتى باميان پيدا مى شود.”
خديجۀ ٤٥ ساله يکتن از زنان باميان گفت که ايجاد اين بازار براى آنها خيلى خوب است و زنان به راحتى مى توانند اشيا و مواد موردضرورت را خريدارى نمايند.
وى افزود: “ممکن زنان در دکانهاى مردانه نتوانند بعضى اشيا و وسايل مورد نيازخود را بخرند؛ اما در بازار زنانه با فروشنده در قسمت قيمت اشيا‌ء نيز گفتگو کرده مى توانند.”
عذرا لعلى رييس انجمن غيردولتى صلصال که دربخش صنايع دستى زنان در باميان فعاليت دارد، گفت که کرايه ماهانۀ يک دکان در بازار ١٠ هزار افغانى است که زنان توان آنرا نداشتند.
خانم لعلى علاوه کرد حالا که زمين به شکل رايگان قرار گرفته، دکاکين را به زودى اعمار نموده و اين يک کمک خوب براى زنان است.
وى گفت که زنان باايجاد بازار مستقل و دايمى، از کرايه دادن رهايى يافته و داراى ملکيت ميشوند و براى رشد صنايع دستى و افزايش فراورده هاى زراعتى تشويق ميگردند.
گفتنى است که سه مغازۀ ديگر، از پنج سال بدينسو در بازار باميان وجود دارد که از سوى زنان اداره ميشود و درآن لوازم آرايش، وسايل بازى اطفال و اشياى ديگر عرضه ميگردد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'