سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
اقرار رییس اجرایی حکومت افغانستان به بدرفتاری وحشتناک کارمندان حکومت با خبرنگاران

اقرار رییس اجرایی حکومت افغانستان به بدرفتاری وحشتناک کارمندان حکومت با خبرنگاران

عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، برخورد کارمندان حکومتی با خبرنگاران در افغانستان را وحشتناک خوانده می گوید که قانون رسانه های همگانی، کمتر مورد توجه دولت قرار گرفته است.

 

jounkdکیهان نوین: به گفته او، خبرنگاران و کارمندان رسانه های گروهی در افغانستان با اینکه دستاوردهای بزرگی داشته اند، اما از سوی دولت مورد بی توجهی و بی مهری قرار گرفته اند.
آقای عبدالله همچنان نبود مصونیت شغلی، لت و کوب، تهدید امنیتی و عدم رسیدگی به دوسیه های خشونت با خبرنگاران را از مشکلات جدی فراروی جامعه رسانه ای در کشور خواند.

رییس اجرایی، امروز شنبه، در مراسم دوروزه ای که از سوی فدراسیون خبرنگاران افغانستان در کابل برگزار شده، سخنرانی کرد؛ نشستی دو روزه ای که زیر نام “رسانه‌ها و دهه‌ی تحول” در کابل برگزار شده است.

عبدالله عبدالله در حالی از برخورد کارمندان دولت با خبرنگاران و نیز چالش ها فراروی خبرنگاران یاد کرد که افغانستان، از جمله کشورهای پرچالش برای کارهای رسانه ای در سطح دنیا به شمار می رود.

بربنیاد آمارهای رسمی که نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران در افغانستان و جهان به نشر رسانیده اند، میزان خشونت و بدرفتاری با خبرنگاران و نیز تهدیدهای امنیتی همه ساله در افغانستان روبه افزایش است.

در سال های گذشته ده ها فعال رسانه ای افغانستان به دلیل مشکلات امنیتی، مجبور به ترک کشور شده واز کشورهای دیگر، در خواست پناهندگی کرده اند.

با این حال رییس اجرایی حکومت تایید کرد که نشر گزارش های افشاگرانه و تحقیقی، عواقب بدی برای خبرنگاران در افغانستان داشته است.

او گفت:”خبرنگاران ریسک می کنند و با تهیه گزارشی یا نشر یک مطلب به مردم اطلاع رسانی‌ می کنند؛ اما به دلیل نا مشخص یا از سوی مسوولان رسانه‌ها یا کارمندان حکومت تهدید و یا از کار اخراج می‌شوند.”

شماری از خبرنگاران یا تهدید به مرگ شده و یا هم در حملات و انفجارها جان شان را از دست می دهند، زبیر حاتمی در حمله انتحاری در مرکز فرهنگی فرانسه در کابل کشته شد.

به گفته او، آمار خشونت، بدرفتاری و یا قتل خبرنگاران در کشور به گونه‌ی چشم گیر افزایش یافته و دستکم در شش ماه دوم سال گذشته، پنج قتل خبرنگار در کشور ثبت شده و میزان خشونت نیز شصت برابر افزایش یافته است.

رییس اجرایی، از سخنگویان و مسوولان دولتی خواست تا در مورد ارایه اطلاعات دقیق اگرچه به گفته او تلخ و تکان دهنده باشد، کوتاهی نکنند.

او خطاب به تمامی خبرنگاران گفت که برای ایجاد یک اداره شفاف و پاسخگو، باید در زمینه تهیه گزارش های تحقیقی بیشتر تلاش کنند.

شماری از فعالان رسانه ای می گویند که برای اولین بار در کشور، یک مقام عالی رتبه حکومتی درباره سرنوشت کار خبرنگاری در افغانستان، به این پیمانه، اظهار نگرانی می کند.

با این حال، رییس اجرایی حکومت می گوید که برای عملی شدن “قانون حق دسترسی به اطلاعات تلاش می کند و به گفته او این حق خبرنگاران است که به اطلاعات دقیق و تایید شده دسترسی داشته باشند.”

خبرنگاران و مسولان رسانه ها در کشور اما می گویند که دولت به محتوای گزارش های تحقیقی توجه نمی کند و توانایی دستگیری عاملان فساد را نیز ندارد.

عبدالله عبدالله در حضور جمعی از مسولان رسانه ها و خبرنگاران، از آنچه او عدم مصونیت کاری خبرنگاران در رسانه ها خواند نیز اظهار نگرانی کرد.

او می گوید که بارها خبرنگاران به دلایل نامشخص از رسانه ها اخراج شده و برای جلوگیری از این گونه موارد، مسوولان رسانه ها و نهادهای مدافع از حقوق خبرنگاران در آماده کردن یک “طرزالعمل” توافق کنند.

رییس اجرایی افزود در کنار قانون حق دسترسی به اطلاعات این لایحه و طرزالعمل نیز باید عملی شود تا روزنامه نگاران بیشتر احساس امنیت شغلی و مسوولیت کنند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'