سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
اتهام برخی مقامات محلی و بزرگان قومی به نقش داشتن در ناآرامی بدخشان

اتهام برخی مقامات محلی و بزرگان قومی به نقش داشتن در ناآرامی بدخشان

چندین مقام محلی ولایت بدخشان و شماری از بزرگان قومی ولسوالی جرم این ولایت به دست داشتن در ناآرامی ها و ارتباط با طالبان متهم شده اند.

hämtaکیهان نوین: براثر جنگ چند روزه در ولسوالی جرم دست کم سی و سه نظامی ارتش و پولیس کشته و ناپدید شده اند.
برخی از اعضای مجلس اما می گویند که شمار تلفات نیروهای امنیتی بیشتر از رقمی است که اعلان شده، آنها می گویند که بیش از 60 تن از نیروهای امنیتی در جنگ با طالبان در ولسوالی جرم کشته شده اند، مقامات نظامی بدخشان اما صحت این گفته ها را تایید نکرده اند.
یک مکتوب که از سوی قوماندانی امنیه ولایت بدخشان صادر شده و یک کاپی آن در اختیار خبرگزاری بخدی قرار گرفته نشان می دهد که صدها تن از بزرگان قومی و ریش سفیدان در ولسوالی جرم از طالبان حمایت می کنند.

در این مکتوب آمده است که نیروهای امنیتی در ولسوالی جرم، دست کم سیزده تن که در جلسه ای “برای مختل کردن امنیت” گردهم آمده بودند را دستگیر کرده، اما این افراد با فشار بزرگان قومی دوباره رها شدند.

در این مکتوب گفته شده که صدها تن از بزرگان قومی و ریش سفیدان ولسوالی جرم نامه ای به مقام ولایت بدخشان فرستاده و خواهان رهایی این افراد شده بودند.
پولیس ولایت بدخشان می گوید که براثر فشارها ده تن این افراد رها شده و سه تن دیگر در بازداشت هستند.

همزمان، جنرال بابه جان، قوماندان امنیه ولایت بدخشان گفته که رییس شورای ولایتی بدخشان با گروه طالبان همدست است و در ناآرامی های این ولایت نقش دارد.
آقای بابه جان می گوید که برخی از مسوولان دولتی حتی زمینه ارسال مهمات برای طالبان را فراهم می کنند و یک قوماندان طالبان که در بدخشان زخمی شده بود از سوی این افراد جهت تداوی به کابل منتقل شده است.

قرار است که عملیات نظامی بزرگ برای سرکوب شورشیان در ولایت بدخشان راه اندازی شود اما هنوز زمان دقیق آغاز این عملیات معلوم نیست.

جنرال بابه جان می گوید که او با قاطعیت در برابر طالبان و حامیان این گروه در بدخشان مبارزه می کند، او گفت که طالبان در ولسوالی جرم متحمل تلفات سنگینی شدند.

جنرال بابه جان می گوید که او با قاطعیت در برابر طالبان و حامیان این گروه در بدخشان مبارزه می کند در یک مکتوب دیگر که در اختیار خبرگزاری بخدی قرار گرفته نشان می دهد که قوماندان امنیه ولایت بدخشان قبل از حمله طالبان به ولسوالی جرم برای تداوی به مرخصی رفته بود.

در همین حال، امروز (پنجشنبه) صدها تن آنچه آنان دفاع از خون قربانیان بدخشان می خوانند، در کابل تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این گردهمایی از سوی حزب همبستگی افغانستان راه اندازی شد و شرکت کنندگان در جریان اعتراض خواهان رهایی سی و یک مسافر ربوده شده نیز شده اند.

معترضان شعارهای تندی علیه رهبران حکومت وحدت ملی سر می دادند و انها را متهم به معامله بر سر خون نظامیان افغان کرده اند.

حفیظ راسخ، نماینده حزب همبستگی، در این گردهمایی گفت: “جوانان سرباز ما به دفاع از وطن جان می‌دهند، ولی سران خاین دولت خون این مظلومان را به معامله می‌گیرند.”

آقای راسخ، از مردم افغانستان خواست که سرنوشت شان را بدست بگیرند و نگذارند که آله دست قدرتمندانی شوند که خون شان برای انها ارزشی ندارد.

معترضان بلاک کارت های که روی آن نوشته شده بود: “ارگ‌نشینان، ننگ ‌بر شما که با چانه‌زنی و معامله‌‌های ننگین تان مردم ‌ما را غرق خون و ماتم کردید” و قاتلان اصلی این سربازان، ع و غ و اطرافیان شان اند که با باج‌دهی و عذرخواهی از طالبان، این جاهلان را تشویق به جنایت می‌کنند.” حمل می کردند.

برگزارکنندگان این گردهمایی اعتراضی از مردم افغانستان خواستند تا برای گرفتن حق شان به پا خیزند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'