سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

گران شدن ۶٠ درصدی قیمت انواع نان در تهران

اواخر سال ٩٣ دولت قیمت نان را ٣٠ درصد گران کرد، بربری ساده از ۷۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان و نان سنگک از ۸۰۰ تومان به ۱۳۰۰ تومان افزایش یافته!

downloadکیهان نوین: در ادامه افزایش قیمت نان توسط دولت وباندهای حکومتی درگیر در تجارت نان، قیمت نان در تهران تا ۶٠ درصد فقط درهفته گذشته افزایش یافته است. خبرگزاری فارس در باره افزایش ۶٠ درصدی قیمت نان نوشته: قیمت نان بربری ساده از ۷۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان و نان سنگک از ۸۰۰ تومان به ۱۳۰۰ تومان افزایش یافته است.پیش از این نان سنگک ۸۰۰ تومانی با ۶۲.۵ درصد رشد به ۱۳۰۰ و بربری ۷۰۰ تومانی با ۴۳ درصد رشد به ۱۰۰۰ تومان افزایش یافته است در حالی که کیفیت آن نیز افزایش نیافته است.گران شدن مجدد نان در حالی رقم می خورد که آذر ماه سال پیش یعنی کمتر از ۴ ماه گذشته ۳۰ درصد قیمت نان در همه بخش ها افزایش داشت.

در باره گرانی ۶٠ درصدی نان دولت وباندهای درگیر در تجارت پرسود نان گفته اند بر اساس تصمیم دولت و آزاد سازی قیمت آرد، نانوایی ها آزاد پز میشوند. این تصمیم دولت در اواخر سال ٩٣ و در جریان بررسی بودجه رژیم در مجلس به تصویب رسیده بود. بر اساس این سیاست دولت برای جبران کسری بودجه اش مجاز است از محل افزایش قیمت کالاهای اساسی این کسری را جبران نماید.

ماجرای آرد یارانه ا ی، آرد آزاد، نانوایان آزاد پز، توجیهات بی شرمانه باندهای حکومتی برای مدیریت گرانی ها وبالا بردن مدام قیمت نان به بهانه های مختلف می باشد.

سیاست رسمی دولت روحانی بر اساس اجرای فاز سوم مرحله هدفمندی یارانه ها، آزادسازی کامل قیمت همه کالاها و مایحتاج عمومی مورد مصرف مردم می باشد. نتیجه این سیاست افزایش مجدد قیمتها در سال تازه می باشد. فعلا حکومت با افزایش قیمت نان، تعرض به معیشت مردم را رسما آغاز کرده است.

در این میان وبه دنبال افزایش ١٧ درصدی دستمزدهای ٩۴ ، بر اساس حساب و کتابی که باندهای حکومتی کرده اند، نزدیک به نصف دستمزد میلیونها کارگر فقط صرف تهیه نان خالی میشود. نان در ایران در نتیجه سیاستهای ضد مردمی حکومت و افزایش مدام قیمت سایر کالاهای مورد نیاز مردم، نظیر انواع گوشت، برنج و روعن و کره و میوه، و کاهش قدرت خرید مردم، تبدیل به غذای اصلی مردم شده است.

با افزایش ۶٠ درصدی نان در تهران بخش های زیادی از جامعه دیگر توان تهیه و خرید نان را از دست می دهند. تازه نانوایی ها و باندهای حکومتی انواع و اقسام دوز وکلک برای کاهش کیفیت و وزن نان به خرج داده اند. انواع نان قیمتش بالارفته و متعاقبا کیفیتش پائین آمده. در کنار این گرانی ها، سازمان استاندارد رژیم اعتراف کرده که بیش از ۴٠ درصد انواع نان عرضه شده در بازار سالم نبوده و مصرف آن خطراتی برای مردم دارد.

گرانی ۶٠ درصدی نان در تهران، آغاز گرانی های بیشتر نان در سراسر کشور می باشد. در برابر این گرانی های سرسام آور نان توسط دولت نباید ساکت نشست. دولت روحانی با سیاستهای بشدت ضد کارگری و ضد مردمی اش مسئول این گرانی ها ست. دولت را باید زیر ضرب اعتراضا ت و مبارزات گسترده مردمی گرفت.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'