سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

کارنامه حقوق بشر ایران در سال ۹۳

کارنامه حقوق بشر ایران در سال ۹۳؛ سیاه از اعدام، حصر و محاکمه‌های جنجالی است.

اعدامهاکیهان نوین: بر خلاف انتظار مجامع بین المللی در دولت حسن روحانی نیز اوضاع حقوق بشری در ایران بهبود نیافته است. و تغییر دولت در ایران نیز نتوانست به بهبود شرایط در ایران کمک کند. قوه قضاییه و بخش قابل توجهی از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی لزوما سیاست‌های هماهنگ با دولت را دنبال نمی‌کنند. وضعیت حقوق بشر در سال ۹۳ نسبت به سال‌های پیش تغییر چندانی نیافت. قوه قضاییه ایران و دستگاه‌های امنیتی و نظامی زیر مجموعه رهبر جمهوری اسلامی فشار و بازداشت و مجازات مخالفان و منتقدان را همچنان با شدت دنبال می‌کنند.

در چند سال اخیر جمهوری اسلامی در تقابل با گروه‌های مخالف، کمتر انعطاف از خود نشان داده است. دولت حسن روحانی با تاکید بر تامین حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی بر سر کار آمد، اما دستگاه قضایی جمهوری اسلامی شدت عمل بیشتری را در دستور کار خود قرار داده است.

غلامرضا خسروی اوایل خرداد ماه سال ۹۳ به اتهام “محاربه از طریق تلاش موثر برای پیشبرد اهداف سازمان مجاهدین خلق” اعدام شد. در همین ماه دو زندانی عرب اهوازی به اتهام مشارکت داشتن در “انفجار لوله‌گاز چغازمبیل” اعدام شدند.

در روزهای میانی اسفند ماه نیز۶ زندانی کرد سنی به نام‌های حامد احمدی، جهانگیر و جمشید دهقانی، کمال مولایی، صدیق محمدی و هادی حسینی در زندان رجایی‌شهر اعدام شدند.

در این شرایط در اولین روز اسفند ماه خبر اعدام سامان نسیم نیز منتشر شد که بعدتر در مورد صحت آن تردیدهایی ایجاد شد. نسیم به دلیل عضویت در حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) و فعالیت مسلحانه با اتهام “محاربه با خدا و فساد فی الارض” به مرگ محکوم شده است.

در سال ۱۳۹۳ نه تنها درخواست‌ها برای پایان دادن به حصر موسوی و کروبی به جایی نرسید، بلکه محمد خاتمی هم حصر رسانه‌ای شد.

همچون سال‌های گذشته، دراویش، سنی‌ها، بهاییان و خداناباوران تحت فشار حکومت ایران و نهادهای امنیتی قرار داشتند.

در حالی که سنی‌ها همچنان از داشتن یک مسجد در تهران محروم هستند، دراویش نیز در سال گذشته همچنان مورد آزار و اذیت قرار گرفتند. تنها در یک مورد ۳۵ تن از دراویش گنابادی استان فارس جمعا به ۸۵ سال زندان و تعدادی از آن‌ها به تبعید مادام‌العمر محکوم شده‌اند.

جامعه بهاییان ایران در سال ۱۳۹۳ نیز با فشار و تهدید روبرو بودند. در یک مورد یک خانواده بهایی در بیرجند مورد حمله با ضزبات چاقو قرار گرفتند و سه عضو این خانواده به شدت مصدوم شدند. محرومیت از تحصیل بهاییان نیز همچنان ادامه دارد.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان که روابط خوبی با دولت حسن روحانی دارد، به علت ممانعت نیروهای امنیتی نتوانست در یک کنفرانس بین‌المللی در عربستان سعودی شرکت کند. خبری‌هایی نیز مبنی بر ممنوع الخروج بودن این روحانی پرنفوذ سنی منتشر شد.

میرحسین موسوی به همراه همسرش زهرا رهنورد و همچنینی مهدی کروبی، مقام‌های سابق جمهوری اسلامی، پنجمین سال حصر در زندان خانگی را سپری می کنند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی همچنان با آزادی و یا برگزاری محاکمه عادلانه این افراد مخالف است.

سراج الدین میردامادی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلبی که پس از پیروزی حسن روحانی به ایران بازگشته بود، محاکمه و به زندان محکوم شد.

سال ۱۳۹۳ با مجازات‌های جنجال برانگیز همراه بود. در این سال ریحانه جباری با حکم قصاص نفس روبرو و اعدام شد. اجرای این حکم واکنش‌های بین‌المللی بسیاری را در پی داشت.

بازداشت و محاکمه غنچه قوامی، شهروند ۲۵ ساله ایرانی بریتانیایی، از فعالین مدنی که برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها تلاش می‌کند. در پی بازداشت وی فدراسیون بین‌المللی والیبال میزبانی ایران در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان جهان را لغو کرد.

در رخدادی دیگر جیسون رضاییان خبرنگار روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست به همراه همسرش یگانه صالحی تیرماه ۱۳۹۳ در تهران دستگیر شد. جیسون رضاییان متولد و بزرگ شده آمریکاست. پدر وی ایرانی است و او دارای دو تابعیت ایرانی و آمریکایی است. همسر او بعدتر آزاد شد اما رضاییان همچنان در بازداشت است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'