سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

ورود جاسوس‌ ها به عنوان پناهنده به کشور سوئد

جاسوس‌های ایرانی نیز با پناهجویان وارد سوئد می‌شوند و درخواست پناهندگی می کنند.

HakanSandahlsmallFotoPeterGکیهان نوین: در این حال پناهجویان سیاسی در سوئد آرامش ندارند درپی جنگ و درگیری در بسیاری از نقاط دنیا، مردمان بسیاری از خانه و کاشانه خود آواره شده و به کشورهای امن پناه‌می‌آورند.

در میان این پناهجویان، جاسوس‌ها نیز خود را مخفی کرده و برای کسب اطلاعات از مهاجران به سوئد می‌آیند. این موضوع را پلیس امنیت سوئد در گزارش سالیانه خود فاش کرده است.

ویلهلم اونگه از سازمان پلیس امنیت سوئد می‌گوید که این موضوع را هرساله شاهد هستیم. جاسوسان سرویس‌های اطلاعاتی کشورها خود را در میان پناهجویان مخفی می‌کنند و فعالانه در سازمان‌ها و جلسات انجمن‌های مهاجران نیز شرکت می‌کنند. هدف آنها کسب اطلاعات و ارسال آنها به کشور خود است.

او ادامه می‌دهد که جاسوسان تنها در قالب پناهجو خود را جا نمی‌زنند، آنها در سفارت‌خانه‌ها و یا حتا شرکت‌های هواپیمایی نیز کار می‌کنند و از مهاجران اطلاعات می‌گیرند. این یک روش تعقیب سیاسی پیشرفته است. رژیم‌هایی که این رفتار را دارند، نمی‌خواهند که مخالفان سیاسی آنها در سوئد آزادانه فعالیت کنند.

در گزارش سالیانه پلیس امنیت سوئد آمده است که جاسوسی از مهاجران همچنان ادامه دارد. این گزارش نشان می‌دهد که پناهجویان سیاسی، حتا در سوئد نیز احساس نامنی و ترس می‌کنند.

یکی از روش‌های تازه سرویس‌های اطلاعاتی کشورها، فرستادن جاسوس در قالب پناهجو به کشورهای اروپایی‌ست. آنها خود را در میان پناهجویان دیگر مخفی کرده و اطلاعات آنها را به کشور خود مخابره می‌کنند. براساس گزارش پلیس امنیت سوئد، هدف اصلی این جاسوسان، کسب‌ اطلاعات، تهدید کردن و ترساندن فعالان سیاسی است تا برای مثال دست از فعالیت بردارند و در تظاهرات شرکت نکنند.

در سال گذشته پلیس امنیت سوئد، چندین جاسوس سوری را در میان پناهجویان از این کشور شناسایی کرده است. این افراد برای سازمان امنیت سوریه کار می‌کنند و از مخالفان رژیم بشار اسد در سوئد، جاسوسی می‌کنند.

برای مقابله با این معضل، قانون جاسوسی از مهاجران در سوئد، سال گذشته تشدید شد. تا پیش از این، این قانون دارای کمبودهای بسیاری بود که این جاسوسان از آنها سوءاستفاده می‌کردند. برای مثال اگر این جاسوسی‌ها مخفیانه نبود، غیرقانونی‌هم نبود.

ویلهلم اونگه از پلیس امنیت سوئد در باره‌ی قانون تازه می‌گوید که دو تغییر مهم در این قانون بوجود آمد، در وهله اول، جریمه نقدی حذف شد و مجازات جاسوسی از مهاجران، زندان تعیین شده است. دوم اینکه مفهوم قضایی جاسوسی نیز تغییر کرد و شامل فعالیت‌های بیشتری شد. برای مثال، شرط مخفی بودن جاسوسی برای ممنوعیت آن برداشته شده و به همین دلیل دست پلیس برای مبارزه با این فعالیت‌ها بازتر شده است.

در گزارش پلیس امنیت سوئد، نامی از کشورهایی که جاسوسی از پناهجویان را انجام می‌دهند نیامده اما مشخصا از سوریه به عنوان کشوری که در میان پناهجویان جاسوس مخفی کرده نام برده شده است. پیشتر از این پلیس امنیت سوئد اعلام کرده بود که روسیه، چین و ایران بیشترین فعالیت‌های جاسوسی را در سوئد دارند.

اخیرا فعالیت روسیه برای حمع‌آوری اطلاعات از فعالان سیاسی اوکراینی در سوئد بسیار بیشتر شده است. جاسوسی این سه کشور بیشتر در باره‌ی مخالفان سیاسی ساکن سوئد

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'