سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
تخریب شهر باستانی (هترا) توسط داعش

تخریب شهر باستانی (هترا) توسط داعش

یکی دیگر از میراث‌های فرهنگی یونسکو در عراق نابود شد. مقامات دانشگاه موصل گفته‌اند که شبه نظامیان «دولت اسلامی»، بقایای شهر باستانی هترا (الحضر) را منفجر کرده‌اند.

hämtaکیهان نوین: داعش در ادامه تخریب سیستماتیک آثار باستانی و فرهنگی در عراق، شهر باستانی هترا به عربی: الحضر را نیز ویران کرد. طبق اطلاعات ارائه شده از سوی دانشگاه موصل، جهادگرایان این ویرانه‌ها را منفجر کرده‌اند. خبرگزاری آلمان به نقل از یک سخنگوی دانشگاه موصل می‌نویسد: «نابودی این بقایا، خسرانی جبران‌ناپذیر است.»

شهر باستانی «هترا» از سوی یونسکو به عنوان میراث فرهنگ بشری معرفی شده بود. این شهر در ۱۱۰ کیلومتری جنوب موصل در استان نینوا قرار دارد. هترا از تمدن اشکانی بر جای مانده و قدمت آن به قرن سوم میلادی می‌رسد. اهمیت و وزن آثار این شهر که ترکیبی از تمدن ایرانی، یونانی و رومی است، با آثار بعلبک در لبنان، مقایسه می‌شود.

اقدام اخیر داعش تنها دو روز پس از تخریب نمرود در ۴۰ کیلومتری موصل صورت گرفته است. نمرود، ویرانه‌های باقی‌مانده از شهر تاریخی آشوریان است. وزارت جهانگردی و میراث فرهنگی عراق، پنجشنبه ۵ مارس اعلام کرد که شبه‌نظامیان داعش با «ماشین آلات سنگین نظامی» به بقایای شهر باستانی نمرود حمله کرده‌اند.

ایرینا بوکووا، دبیرکل یونسکو، جمعه، ۶ مارس در پاریس گفت: «ویران کردن و از بین بردن میراث فرهنگی جنایت جنگی‌ست.» دبیرکل یونسکو از همه رهبران سیاسی و مذهبی خاورمیانه خواست تا اعلام کنند که از نظر مذهبی هیچ توجیهی برای از نابودی میراث فرهنگی عراق وجود ندارد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'