سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
بی‌اعتنایی مقامات دولت افغانستان به ماده‌ی ۱۵۴ قانون اساسی در رابطه با ثبت دارایی‌ها

بی‌اعتنایی مقامات دولت افغانستان به ماده‌ی ۱۵۴ قانون اساسی در رابطه با ثبت دارایی‌ها

از تمامی مقام‌های دولتی؛ تنها حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و وزیر فواید عامه پس از پایان کارشان از دارایی‌هایشان به اداره‌‌ی مبارزه با فساد اداری حساب داده‌اند.

imagesکیهان نوین: اداره‌ی مبارزه با فساد اداری می‌گوید که بسیاری از مقام‌های بلند پایه دولتی در آغاز کارشان فرم‌های ثبت دارایی را ناقص خانه پری کرده‌اند و در ختم کارشان اصلا از دارایی‌هایشان حساب نداده‌اند.

بربنیاد ماده‌ی ۱۵۴ قانون اساسی مقامهای بلند پایهی دولت به شمول رئیس جمهور و معاونهایش پیش از آغاز کار و پس از ختم کارشان مکلف به ثبت داراییهایشان هستند، اما اکنون با گذشت شش ماه از ایجاد حکومت جدید تنها حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و وزیر پیشین فواید عامه از داراییهایشان به ادارهی مبارزه با فساد اداری حساب دادهاند.

سیدغلام حسین فخری سرپرست ادارهی مبارزه با فساد اداری میگوید: “متأسفانه از مقام‌های حکومتی پیشین تاکنون رئیس جمهور و وزیر فواید عامه پیشین فرم دارایی‌هایشان را پس از مأموریت‌شان خانه پری کرده و به ما فرستاده‌اند” .

بربنیاد آمار اداره‌ی مبارزه با فساد اداری در حکومت حامد کرزی ۹هزارو ۴۵۷ فرم ثبت دارایی به مقامهای دولتی داده شده است که از این میان تنها ۵هزارو ۳۵۸ فرم خانه پری شده و در این اداره ثبت است .

از سویی هم از یکهزار و ۳۷۸ فرم که از سوی ادارهی مبارزه با فساد اداری بررسی شده است، اطلاعات یک هزار فرم ناقص درج شده است .

سرپرست ادارهی مبارزه با فساد اداری افزود: “ما در فرم‌هایی که برای ما رسیده است؛ بیش از ۹۰۰ فرم بررسی شده با معلومات ناقص هستند و ما ناگزیرهستیم که منابع دیگری را برای بدست آوردن معلومات صاحبان این فرمها دریابیم و جستجو کنیم در این باره حکومت باید موقف توانمندی داشته باشد”.

درهمین حال شماری از نماینده‌گان مردم در مجلس با انتقاد از بی پروایی حکومت جدید در این زمینه می‌گوید که حکومت باید از ثبت دارایی‌ مقام‌های پیشین بگونه‌ی شفاف نظارت کند، زیرا که شماری از این مقام‌ها در زمان کارشان در دولت، مالک سرمایه‌های تازه و هنگفت شده‌اند.

خلیل احمد شهیدزاده نماینده‌ی مردم هرات در مجلس گفت: “مشکلات بسیار زیاد است مردم می‌خواهند بدانند که چرا شماری از مقام‌های حکومت پیشین که پیش از مأموریت‌شان در نهادهای دولتی هیچ چیز نداشتند؛ اما اکنون جایدادهایی در خارج از کشور دارند، این خود یک سئوال بزرگ است .

از سویی هم مسئولان اداره‌ی مبارزه با فساد اداری می‌گویند از مقام‌های بلند پایه حکومت جدید تاکنون تنها وزیران امور خارجه و معادن دارایی‌هایشان را در این اداره ثبت کرده‌اند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'