سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
برگزاری مراسم گرامیداشت یاد قربانیان شیمیایی نودشه

برگزاری مراسم گرامیداشت یاد قربانیان شیمیایی نودشه

برای اولین بار و با گذشت 27 سال از بمباران شیمیایی شهر نودشه، روز سه‌شنبه 26 اسفند ماه، مراسمی جهت گرامیداشت یاد قربانیان این فاجعه انسانی برگزار گردید.

25510کیهان نوین: روز سه‌شنبه بیست و ششم اسفند‌ماه، مراسمی جهت گرامی‌داشت یاد قربانیان بمباران شیمیایی نودشه در جنگ هشت ساله‌ی ایران ـ عراق با حضور خانواده‌ی جانباختگان، مصدومان و مسئولان حکومتی در این شهر برگزار شد.

در این مراسم، مسئولان حکومتی سخنانی درباره جوانب بمباران شیمیایی شهر نودشه سخنانی را ابراز داشتند.

در بخش دیگری از این مراسم، فرزند یکی از قربانیان نودشه، مقاله‌ای را در مورد این فاجعه قرائت و مجری مراسم آن را قطعنامه‌ی مردم نودشه عنوان نمود.

در ادامه مراسم، فریدون بهرامی، یزدانبخش لطفی، عطا حیدری و حکمت محمدی، اشعاری را در وصف حماسه مردم نودشه در حادثه بمباران شیمایی را دکلمه ‌کردند.

نمایش کلیپ بازدید هیأت ژاپنی از نودشه و شمه‌ای از فاجعه بمباران شیمیایی بخش پایانی این مراسم بود.

شهر نودشه در فاصله‌ی ١٠ کیلومتری مرز عراق واقع شده است که در جنگ ایران و عراق بمباران شیمیایی شد و طی ٢٧ سال گذشته بیش از ١٠٠ تن از مجموع ٥٠٠ نفری که با سلاح شیمیایی مصدوم شدند، جان خود را از دست داده‌اند.

با وجود بمباران شیمیایی نودشه در سه نوبت اما کمترین سخنی از قربانیان و عواقب بعد از آن به میان می‌آید و حتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در پاوه و کرمانشاه از تشکیل پرونده‌ی پزشکی برای مصدومین حادثه امتناع می‌ورزد.

همچنین در این ٢٧ سال اخیر، حملات شمیایی به نودشه، هیچگونه بازتاب رسانه‌ای نداشته و نهادهای امنیتی از برگزاری یادبود، همایش و مراسم ویژه در نودشه و دیگر شهرهای کُردستان ایران ممانعت و حتی تصاویر آن روز حادثه در هیچ جایی دیده نشده و عملا این فاجعه‌ی ضدبشری را بایکوت خبری کرده‌اند.

بمباران شیمیایی نودشه در روزهای بیست و ششم اسفندماه ٦٦ و سوم و سیزدهم فروردین‌ماه ٦٧ به وقوع پیوسته که اعضای خانواده‌های “فلاحی” و “یعقوبی” بیشترین قربانیان را تشکیل می‌دهند.

جمعیت شهر نودشه در آنزمان حدود ٤ هزار نفر بوده و در هشت سال جنگ ایران ـ عراق، بیش از دو هزار بار گلوله‌باران و دوازده بار نیز بمباران هوایی شده است.

اسامی برخی از قربانیان بمباران شیمایی نودشه:
سرگُل فلاحی ـ دکتر محمود کریمی ـ ابوبکر فلاحی ـ طاهر فلاحی ـ مختار فلاحی ـ محمدکریم فلاحی ـ فرج فلاحی ـ فایق فلاحی ـ ابوبکر یعقوبی ـ کمال یعقوبی ـ فاروق منور و جعفر شوکتی

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'