سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

چهارمین روز اعتصاب کارگران معدن کوشک بافق

اعتصاب بیش از ۲۵۰ نفر از کارگران معدن کوشک بافق به چهارمین روز کشیده شد.

eteraz-bafghکیهان نوین: 250 تن از کارگران معدن کوشک بافق وارد چهارمین روز اعتصاب خود شدند. آن‌ها به اخراج ۱۷ نفر از همکاران‌شان و به محقق نشدن وعده‌های کارفرما در مورد حذف غیبت‌های مربوط به اعتراضات دو ماه گذشته اعتراض دارند.

بنا به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، به‌نقل از کارگران اعتصابی، کارفرما از صبح روز سه‌شنبه ۵ اسفندماه از ورود کارگران اخراجی به داخل معدن جلوگیری کرده‌ است.

بنا به این گزارش، از یکشنبه شب، سوم اسفندماه، دستگاه ثبت ورود و خروج کارگران توسط عوامل کارفرما برداشته شده است تا روزهایی که کارگران معترض کار را متوقف کرده‌اند به عنوان غیبت برای آنان محسوب شود.

اعتراض کارگران معدن کوشک پس از اخراج ۱۷ نفر از کارگران صورت گرفت که در آغاز ماه اسفندماه توسط کارفرما از کار اخراج شدند و قراردادشان تمدید نشده است.

کارگران گفته‌اند از این ۱۷ نفر، ۱۲ نفر از جمله کارگرانی بودند که پس از اعتراضات صنفی در آذرماه و دی‌ماه سال جاری ابتدا از کار اخراج و مجددا به کار بازگشته بودند؛ اما همزمان با موج جدید اخراج‌ها ۵ کارگر دیگر نیز به همراه آن‌ها اخراج شده‌اند. این کارگران در معادن زیرزمینی و روباز در بخش‌های انتظامات، سنگ شکن و… مشغول به کار بودند.

کارگران معدن کوشک بافق که طی سه روز گذشته نسبت به محقق نشدن مطالبات صنفی‌شان معترض بودند، به دلیل آنچه که «بی‌توجهی کارفرما به دلایل اعتراض‌شان طی سه روز گذشته» بیان کرده اند، برای چهارمین روز پیاپی دست از کار کشیدند.

یکی از فعالین کارگری این معدن درباره اعتراض امروز گفت: با وجود واریز ۱ ماه از ۹۰ روز حقوق معوقه، به دلیل عدم رسیدگی به مابقی خواسته‌های کارگران آن‌ها حاضر نیستند سرکارشان بازگردند.

گفت: به دلیل بی‌توجهی کارفرما نسبت به خواسته‌های به حق کارگران تا زمان روشن شدن وضعیت دست از کار کشیده‌ایم.

کارگران معدن کوشک بافق آذرماه و دی‌ماه گذشته در اعتراض به عدم پرداخت دو ماه حقوق و دستمزدشان اعتصاب کردند. آن‌ها دو ماه پیش از آن هم در اعتراض به پرداخت نشدن سه ماهه مطالبات حقوقی‌شان، یک هفته دست از کار کشیده بودند.

گفته می‌شود بیش از ۹۵ درصد کارگران این معدن قراردادی هستند و به دلیل سابقهٔ کارفرما در بی‌توجهی به وضعیت کارگران از حداقل امنیت شغلی برخوردارند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'